Nairobi - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Nairobi - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Nairobi

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

18 Mei 2014 | Kenia, Nairobi

Ik kan nu met recht zeggen dat ik absoluut geen stadsmens ben. Dat vermoeden had ik al maar nu ik hier 4 maanden woon, weet ik het zeker. Ook al woonde ik in Groningen, dat is echt een dorpje vergelen bij deze miljoenenstad.

Nairobi is een stad vol tegenstrijdigheden en verrassingen. Grote winkelcentra op 10 minuten loopafstand waar alles te verkrijgen is, van Belgische bonbons tot witlof, van flat screen tv´s tot fitness apparatuur, terwijl hier om de hoek de groente wordt verkocht op houten bouwsels met plastic afdakjes. De dikste auto´s, BWM, Chrysler, alles rijdt hier rond, terwijl met de continue verkeersopstoppingen en de enorme vervuiling het de meest onlogische manier is om je te verplaatsen. Daarnaast moeten ze ook nog eens elke dag gewassen en gepoetst worden omdat het zo stoffig is dat het statusonwaardig is om langer dan 2 dagen ongewassen rond te rijden. De helft van de dik 4 miljoen inwoners van Nairobi woont in sloppenwijken, die maar 5% van de hele oppervlakte van de stad in beslag nemen, terwijl het de enige stad ter wereld is waar je vanuit de bebouwing zo in een nationaal natuurpark stapt en giraffen kan spotten met de wolkenkrabbers op de achtergrond. Dan heb ik het niet eens over de apen die hier gewoon in mijn buurt rondlopen, daar kijk ik al niet eens meer van op!

Maar de grootste tegenstrijdigheid is toch wel de vriendelijkheid en de openheid van de mensen tegenover de veiligheid….. Afgelopen vrijdag zijn er weer 2 bommen ontploft hier in Nairobi met 14 doden en bijna 100 gewonden tot gevolg. Dit is de 2e aanslag binnen 2 weken, en de 5e sinds ik hier woon. Nairobi en, nog erger, Mombasa zijn de laatste tijd middelpunt van ongeregeldheden en aanslagen. De situatie verslechterd en dat heeft er voor gezorgd dat er sinds vorige week duidelijke internationale maatregelen worden genomen. Alle toeristen uit Engeland zijn uit Mombasa geëvacueerd, en ook Australië, US en Frankrijk haalt zijn mensen uit Kenia weg. De VSO blijft niet achter, ook zij heeft haar mensen uit Mombasa gehaald. De nieuwe maatregelen hebben ook invloed op mij; sinds vorige week vrijdag mag ik niet meer in Kibera en Kawangware komen, de 2 sloppenwijken waar al mijn werk op gericht is en waar ik de meer dan de helft van mijn week doorbracht. Hoewel de aanslagen tot nu toe alleen in het noord-oosten van de stad plaats vonden en ik in het zuid-westen woon en werk, zijn er blijkbaar toch redenen om aan te nemen dat er iets in de veiligheid in deze wijken veranderd is.

Ik weet dat het nieuws Nederland ook bereikt, zij het dat het over het algemeen niet de voorpagina´s haalt. Ik kan moeilijk zeggen dat jullie je geen zorgen hoeven te maken, de feiten spreken natuurlijk niet echt in Kenia´s voordeel, maar ik voel me in dit deel van de stad absoluut niet onveilig. Heeft de grootte van Nairobi toch ook zijn voordelen!

De lokale media in de gaten houden, adviezen ter harte nemen, gezond verstand gebruiken en hopen dat de situatie zo snel mogelijk opgelost wordt, meer kunnen we op dit moment niet doen.

Liefs, Fonda

https://www.flickr.com/photos/107917353@N02/sets/72157644315486577/ of
https://flic.kr/s/aHsjXzV58k of
https://www.flickr.com/gp/107917353@N02/24p0Y4/

  • 18 Mei 2014 - 19:28

    Margreet:

    Pas goed op jezelf lieverd, denk aan je! xxx Margreet

  • 18 Mei 2014 - 21:06

    Lianne:

    Heb het zeker gelezen van de aanslagen en was hier zeker op het nieuws. Maakt me wel bezorgd om je en ben blij te horen, zien dat het goed gaat met je.Jammer van je werkzaamheden, maar je eigen veiligheid is toch ietsje belangrijker lijkt me. Sluit me aan bij de vorige spreekster: pas goed op jezelf.

    groetjes,
    Lianne

  • 18 Mei 2014 - 21:40

    Mirjam:

    Hey Fonda.
    Fijn om te lezen dat t je ondanks de voor ons dreigende en onveilige situatie in jou buurt goed gaat!.. Stay safe! En waarschijnlijk kun je zelf t beste inschatten waar je dat bent! We missen je hier! X vanuit zonnig Onderdendam! Mirjam

  • 19 Mei 2014 - 16:21

    Irma:

    Ha Fonda, wij sluiten ons ook aan bij de vorige reacties. Jammer van je werkzaamheden maar je veiligheid staat voorop. En nu heb je lekker de tijd voor je studie :-). Hoe dan ook: pas goed op jezelf en je gezonde verstand blijven gebruiken. Maar dat is jou wel toe vertrouwd. Liefs uit Arnhem

  • 25 Mei 2014 - 20:36

    Mirjam:

    Mag ik ook struisvogel zijn...
    Hoewel kern van je verhaal me niet blij maakt, toch blij met weer een stukje Kenia alsof het hier om de hoek is op mijn bordje. Denk aan je.
    Liefs Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fonda

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 852
Totaal aantal bezoekers 98222

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 25 April 2012

Werken in Dushanbe, Tadzjikistan

05 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Werken in Gondar, Ethiopië

18 Januari 2014 - 30 November -0001

Werken in Nairobi, Kenia

Landen bezocht: