Op de valreep van 2015! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Op de valreep van 2015! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Op de valreep van 2015!

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

19 December 2015 | Kenia, Nairobi

Op de valreep in 2015, voordat ik het een goed voornemen voor 2016 moet maken, nog maar even een update vanuit Kenia. Er gebeurd zoveel en toch ook weer niets, het leven gaat toch zo z’n gangetje na bijna 2 jaar hier te wonen. En de tijd vliegt, en voor het je weet is het kerst en is het alweer 3/4 jaar geleden dat ik mijn laatste bericht geschreven heb. Okay toegegeven, de frequente updates van Mariska en Alfard laten me ook een beetje schuldig voelen ;-)

Hier geen donkere dagen voor de kerst, hier knapt het weer juist op. Het wordt warmer (mouwloze shirtjes-weer) en het hele jaar door is het licht rond 6u ’s ochtends en donker rond 19u. Kerstgevoel krijg je er niet van, ondanks dat de grote winkelcentra kerstbomen hebben staan, en Mariah Carey op de radio 'All I want for Christmas' zingt. Het blijft een raar gevoel, ik blijf de seizoenen missen. Maar evengoed staat er een kerstboompje in Huize Jain! (nep uiteraard, een echte is hier niet te krijgen)

Huize Jain...yep Huize Ruiter is samengegaan met Huize Jain. Woon je in Kenia, sla je een Indier aan de haak! De eerste proef, afgelopen zomer samen op een roadtrip door Zuid-Afrika, Swaziland en Mozambique, hebben we overleefd dus de volgende stap zagen we ook wel zitten. Heb dus vorige maand mijn kneuterige, dorpse buurtje verruild voor de meest Indiaase buurt van Nairobi.
En tjsa, dan krijg je er ineens hulp in de huishouding bij! Voor ons in NL een luxe maar hier de normaalste zaak van de wereld. Dus Fonda hoeft niet schoon te maken, Fonda hoeft geen kleding te wassen en Fonda hoeft als ze thuis komt van haar werk niet te koken! Zelfs als ik 's avonds af wil wassen of de was van de lijn wil halen dan zegt Dinesh nog dat ik dat niet hoeft te doen. Whahahaha!
In het begin had ik er veel moeite mee, vooral omdat je privacy inleverd, maar Mercy is een schat van een meid en stiekem ben ik er onderhand ook wel aan gewend geraakt.

Totohealth is nog steeds geweldig! Onze helpdesk krijgt gemiddeld zo'n 800 SMSjes per week binnen en die beantwoord ik samen met een collega en stagiair. Jaha, ik ben nu 'hoofd' van mijn eigen afdeling! Het beantwoorden van die SMSje kost ons zeker 3 dagen per week, en de resterende tijd besteed ik aan het herzien van onze huidige content en het ontwikkelen van nieuwe content.
De SMSjes die we versturen (onze ‘content’) is vanaf 5 week zwangerschap tot aan dat het kind 5 jaar is, in totoaal 386 SMSjes, en geeft informatie over gezond zwanger-zijn, veilig bevallen, voeding, normale ontwikkeling, voorbehoedsmiddelen, eerste hulp, opvoeden enz. Om specifieke doelgroepen beter tot hulp te zijn herschrijven we onze ‘basis content’ SMSjes om aan te sluiten bij die specifieke doelgroep. Op dit moment hebben we content voor tieners en er is aparte content voor wanneer een kindje gediagnosticeerd is met Cerebrale Parese, een klompvoetje of sikkelcelziekte (hier heel voorkomend). Ook zijn al onze SMSjes omgezet in gesproken berichten, voor analfabeten en visueel beperkte ouders. Vanaf het nieuwe jaar kunnen ouders er dus voor kiezen om onze SMSjes in gesproken vorm te ontvangen, in Engels, Swahili en Somalisch!
Op dit moment ben ik bezig om onze SMSjes aan te passen voor moeders die HIV besmet zijn. En ook voor de 500 vaders die bij ons geregistreerd zijn ben ik onze SMSjes aan het herschrijven. Vaders hebben een belangrijke rol in het tegengaan van moeder- en kindsterfte dus door hun ook onze informatie te laten ontvangen hopen we de vaders meer te betrekken bij de zwangerschap en opvoeding van hun kind.
En tegen de tijd dat ik hier mee klaar ben zal er wel weer iets nieuws liggen, een nieuwe doelgroep of een bepaalde aandoening waar we specifiek SMSjes voor willen ontwikkelen. Het is heel afwisselend werk en als de enige expert op mijn gebied binnen Totohealth, heb ik volledig de vrije hand en ben ik eindverantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met de ouders en hun kinderen.

Leuke extraatje was mijn businesstripje naar Kigali vorige maand, de hoofdstad van Rwanda. Businessreisjes zijn meestal niet meer dan op en neer en totaal geen vrije tijd, maar gelukkig had ik een dag extra voor een ohtendje sightseeing

Maar hoe gedreven Totohealth ook is, en hoeveel aandacht we ook krijgen, we zijn nog steeds een start-up met de daarbij behorende strubbelingen. We boeken ontzettend veel vooruitgang, zo zijn we verhuisd naar een ander kantoor en hebben we een Totohealth in Tanzania geopend, maar achterover zitten en relaksen is er bij lange na nog niet bij. 2015 was een ontzettend goed jaar voor Totohealth, en ook voor mij persoonlijk , maar we zetten in op dat 2016 nog beter gaat worden!

En dat wens ik jullie ook allemaal toe. Via deze weg wil ik jullie allemaal een geweldig 2016 wensen en onzettend fijne feestdagen!

Heel veel liefs,
Fonda

Voor foto's:
https://www.flickr.com/gp/107917353@N02/VhL7i4
https://www.flickr.com/gp/107917353@N02/g3gyK8


  • 19 December 2015 - 17:06

    Mariska:

    Hoi Fonda, fijn dat we je een beetje gemotiveerd hebben want we lezen jouw update graag! Mooi om te lezen over je liefde en je werk. We wensen jou ook fijne feestdagen, volgens komt Janny jouw kant op toch? En een geweldig 2016 maak er (weer) wat moois van! Liefs uit Zweden van Mariska, Alfard, Casper en Stijn

  • 19 December 2015 - 17:07

    Wilma Bakker:

    Fonda, leuk om te lezen dat het goed met je gaat en met Totohealth. Ik vraag mij af of je ooit nog terugkomt naar Nederland.
    Hier bereiden we ons ook voor op de Kerst en ook hier is het warm. Zo'n 14 graden. We kunnen ws met de Kerst op een terras zitten.

  • 19 December 2015 - 18:04

    Trudy:

    Hoi, Fonda, ik wens jou samen met Jain hele fijne feestdagen , samen met mammie.
    En voor 2016 veel geluk en gezondheid en natuurlijk veel succes met totohealth.
    Groetjes!

  • 19 December 2015 - 23:16

    Imie De Vries:

    Hoi Fonda, wat fijn dat je het nog steeds zo goed naar de zin hebt zowel prive als met je werkzaamheden veel respect voor you.Ook wij wensen jullie goede feestdagen een een voorspoedig 2016 en veel succes met alles.

    groetjes uit wolvega van je oude buurtjes Johan en Imie

  • 19 December 2015 - 23:22

    Lutske:

    Jullie ook hele fijne feestdagen Fonda. Gaat vast goed komen zo met z'n allen.

  • 20 December 2015 - 02:33

    Hans En Hanny:

    Haak er ook weer uitgetrokken? Grapje... Veel plezier, succes en liefde in 2016

  • 20 December 2015 - 11:31

    Annie:

    Leuk om weer even een berichtje te lezen. Fijne feestdagen voor jullie en een fijne tijd met je moeder daar! Wat super dat ze komt!

  • 20 December 2015 - 11:51

    Wilma:

    Hey Fonda,
    Superleuk om even weer te horen hoe het je vergaat daar. Indrukwekkend allemaal, de natuur, je werk, alles, geweldig ! Ik wens jou/jullie alle goeds !
    Groetjes uit Groningen, Wilma

  • 20 December 2015 - 12:29

    Peter En Roos:

    Lieve Fonda
    Leuk om weer een verslag van je leven in Afrika te horen, zo te horen gaat het goed met je!
    Hier gaat alles ook goed, Alice heeft een dochtertje gekregen Lysanne ,mooi en gezond waar we natuurlijk weer heel blij mee zijn. Kom je volgend jaar naar de familiedag?? Dat zou echt heel leuk zijn om je weer in het echt te zien en te spreken! We wensen je in iedergeval een gezellige (warme) kerst en een heel gelukkig en gezond nieuwjaar ,veel plezier straks met het bezoek van Janny! Liefs Peter en Roos

  • 20 December 2015 - 14:22

    Martha Halstein:

    Dag Fonda,

    Leuk weer iets te horen. Uiteraard word ik ook door je moeder op de hoogte gehouden.
    Vond het altijd interessante verhalen. Fijn dat je het zo naar de zin hebt.
    Veel plezier volgende week met jouw moeder.
    Groetjes ook aan je vriend Martha en Johan Halstein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fonda

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 98243

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 25 April 2012

Werken in Dushanbe, Tadzjikistan

05 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Werken in Gondar, Ethiopië

18 Januari 2014 - 30 November -0001

Werken in Nairobi, Kenia

Landen bezocht: