Weer terug in Kenia - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Weer terug in Kenia - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Weer terug in Kenia

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

15 April 2015 | Kenia, Nairobi

Onderhand ben ik al weer bijna 3 maanden terug in Kenia. Hoe fijn ik het ook vond in Nederland, slapen op mijn oude opklapbedje, gezellig koffieleuten met mijn moeder, banjeren door de sneeuw (bijna mijn vlucht gemist!), het voelde toch ook wel een beetje als thuiskomen toen ik hier uit het vliegtuig stapte.

De afgelopen maanden zijn weer niet saai geweest dus hoog tijd voor een update.

Mijn meeste aandacht gaat natuurlijk uit naar mijn werk. Er zijn zo ontzettend veel ontwikkelingen bij Totohealth, zoveel dingen op stapel en zoveel lijntjes die uitstaan, dat het nu onderhand toch echt eens tijd wordt dat het gaat lonen. We hebben de afgelopen maanden contracten gesloten met een aantal counties en organisaties die onze SMS dienst aan gaan bieden, we hebben om tafel gezeten met de Minister van Gezondheidzorg en maken nu deel uit van een denktank, we hebben een deal met UNFPA om een pilot te doen met een aangepaste versie van onze Maternity Box, we hebben de ICT Innovation Awards 2015 gewonnen, we waren te gast in een lifestyle tv programma over zwangerschap, we hebben Totohealth’s eerste verjaardag gevierd en we hebben DE President van Kenia op bezoek gehad (die ik, tot mijn grote schaamte, niet herkende).

De komende maand focussen we ons volledig op het registreren van nieuwe ouders. We hebben 12 vrijwilligers die 25 dagen lang in verschillende gezondheidsorganisaties ouders gaan registreren en, als het goed is (en dat weet je hier maar nooit!), gaat de grootste telefoonprovider van Kenia Totohealth aanbieden aan al zijn gebruikers. Op deze manier hopen we volgende maand 10.000 nieuwe kinderen aan ons bestand toe te kunnen voegen. Hoe geweldig zou dat zijn! (wederom, mijn ervaring heeft geleerd “eerst zien, dan geloven”, maar dit getal is gebaseerd op voorspellingen van mijn collega’s)

Eind februari ben ik verhuisd. Ik woonde nog steeds in een huis van de VSO wat kon zolang er geen nieuwe gegadigden voor mijn kamer waren, maar zodra er nieuwe VSOers zouden komen moest ik plaats maken (wat begin maart zou maar tot op heden is er nog niemand). Neem een agent in de arm, betaal hem €15, bezichtig 6 huizen binnen een week en hoppa, binnen 2 weken ben je verhuisd. Ik dacht dat Afrikanen niet van lichte woningen hielden aangezien de manier waarop de meeste appartementen gebouwd zijn geen daglicht toelaat en de gordijnen overal en altijd dicht zitten. Maar nu ik zelf op de begane grond woon, in een tweekamer appartementje waar ik niet in kunstlicht hoef te leven en met een zo goed als privé plaatsje zo groot als mijn hele huis, denk ik dat ik snap waarom…..STOF!!!! Boven de poort voor mijn huis zie ik stofwolken van de onverharde weg voorbij waaien, en in mijn huis neerdalen….Noem het integreren maar ook ik heb mijn voile nu altijd dicht en ben evenzo blij als iedereen hier met het aanbreken van het regenseizoen.

Ander hoogtepunten van de afgelopen 3 maanden waren mijn verjaardagsfeestje, het vrijgezellenweekend van een vriendin in Nairobi National Park, haar bruiloft en het paasweekend in Kakamega / Mount Elgon National Park.

Nairobi National Park is een uniek park, het is het enige wild park ter wereld waar je leeuwen en giraffen kunt zien tegen de skyline van een stad. En overnachten in het tent, waar je alleen onder bewaking van Massai mannen buiten mag lopen, met de reële kans dat een neushoorn voorbij komt (wat helaas niet is gebeurd toen wij er waren), dat is toch geweldig!
Mount Elgon Nation Park ligt helemaal in het westen van Kenia, op de grens met Uganda. Geen Big 5 hier maar wel schitterende wandeltochten naar grotten, watervallen en uitzichtpunten met eindeloze vergezichten. Maar als je voor het derde jaar woonachtige bent in Afrika, en je kijkt dan nog steeds raar op als je de picknicktafel gedekt hebt en er gaat een baviaan met je brood vandoor, of een busreis doet er 5uur langer over dan gepland, dan heb ik gelukkig nog steeds genoeg Hollands in mij!

Liefs, Fonda

https://www.flickr.com/photos/107917353@N02/sets/72157651958849132/
https://flic.kr/s/aHskaekiwm
https://www.flickr.com/gp/107917353@N02/40QZZs/

  • 15 April 2015 - 09:54

    Mariska:

    Jeetje Fonda wat een mooi verhaal weer. Erg onder de indruk van wat jullie daar doen en bereikt hebben. Echt geweldig! Geniet er maar goed van en blijf vooral.af en toe een update schrijven. Dan genieten wij een beetje mee. X Mariska

  • 15 April 2015 - 10:55

    Hanny Abels:

    Je maakt me nog steeds jaloers met je mooie verhalen. Nederland is toch wel een heel stuk saaier dan leven in Afrika. Kom je nog wel een keer terug ? En dan niet alleen voor vakantie of ben je voor eeuwig verknocht aan Afrika?

  • 15 April 2015 - 13:06

    Jos, Afdeling Arnhem:

    mooie verhalen. Voor je motivatie heb je resultaten en in ieder geval vooruitzichten op resultaten nodig. Goed om te zien dat je die ook hebt. Het zal mooi zijn als je Totohealth daar beter op de kaart krijgt en je het gebruik breed kan wegzetten.
    Heb nog geprobeerd om je op tv te zien, maar Programma Gemist gaf geen resultaat :-)
    Heel veel success, ben trots op mijn nichtje
    Groeten,
    Jos

  • 15 April 2015 - 16:53

    Mamsie Janny:

    Ook al weet ik (bijna

  • 15 April 2015 - 16:56

    Janny:

    Ook al weet ik ( bijna

  • 15 April 2015 - 17:10

    Margreet:

    Weer leuk een update te krijgen. Kan iedereen de facebookpagina aanbevelen, komt Fonda soms voorbij en kun je de ontwikkelingen volgen! Go girl, go! lieve groetjes!

  • 15 April 2015 - 17:34

    Mamsie Janny:

    Nog een poging....
    Ook al weet ik (bijna

  • 15 April 2015 - 19:00

    Didy:

    Wat leuk om weer wat over jou leven te lezen!
    Wat ben jij gemotiveerd en actief aan het werk.
    Hopelijk blijf je regelmatig een update schrijven!

    Liefs Didy

  • 15 April 2015 - 20:11

    Alice:

    Ha Fonda,
    Wat waanzinnig leuk joh, al die ontwikkelingen bij Totohealth, hopelijk gaan jullie inderdaad zoveel ouders en kinderen bereiken met jullie goede werk. Ben eigenlijk ook erg benieuwd naar de sms-dienst. Ik ben namelijk inmiddels bijna 16 weken zwanger van de 2e, dus kan wel weer wat tips gebruiken hoor :)
    Veel succes en plezier daar!
    Liefs,
    Alice

  • 15 April 2015 - 22:16

    Hessel:

    Hoi Fonda, wat fijn dat je daar helemaal je plek hebt gevonden. Ik lees met veel plezier je verslagen en heb echt super veel bewondering voor je!!
    Je doet geweldig werk!! Wellicht kunnen we op de familie dag nog een skype date ondernemen? Ben je er toch een beetje bij ;-)

    Groetjes Hessel

  • 17 April 2015 - 09:41

    Mirjam:

    Thanks lieve Fon! Het blijft genieten. Gelukkig hebben we gewoon heel regelmatig contact!! :)

  • 19 April 2015 - 12:39

    Martha Halstein ( Nicht Jouw Mamsie):

    Hallo Fonda,

    Wat weer een prachtig verhaal en wat doe je goeie dingen. Nee, een saai leven heb je zeker niet. Iets heel anders. Ik bewonder ook heel erg je manier van schrijven.
    Hou ons zo op de hoogte. Wordt heel erg gewaardeerd.

    Groetjes Martha

  • 20 April 2015 - 18:04

    Annemarie:

    Wow wow Fonda, wat weer een mooie avonturen en belevenissen. Het wordt ook nooit saai he!
    Leuk dat je nu in een nieuw huisje woont. Heb je de injera nog wel in de buurt? ;-)
    Geniet er nog van daar!!

  • 29 April 2015 - 20:48

    Annie ( Oud Collega Je Mamsie):

    Hoi fonda,
    Wat een mooi verhaal weer om te lezen. En fijn dat je nu verhuisd bent. Heb bij je moeder de foto's van je woning al bekeken. Wij zijn net terug van een bezoek aan onze dochter in Gambia, dus we kunnen ons wat meer een voorstelling maken van hoe jij woont, leeft daar.
    Groetjes Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fonda

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 1191
Totaal aantal bezoekers 98247

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 25 April 2012

Werken in Dushanbe, Tadzjikistan

05 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Werken in Gondar, Ethiopië

18 Januari 2014 - 30 November -0001

Werken in Nairobi, Kenia

Landen bezocht: