Een lang weekend Bangkok - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Een lang weekend Bangkok - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Een lang weekend Bangkok

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

03 December 2014 | Kenia, Nairobi

Een lang weekend naar Bangkok, wie doet dat nou? Nou, ik zou dat kunnen doen blijkbaar! Afgelopen week ben ik 5 dagen naar de kust geweest, 5 dagen waarvan ik er 2 gemiddeld 14uur in de bus heb gezeten. De bus he, nog niet eens van deur tot deur! En een paar weken geleden heb ik in een lang weekend het westen van Kenia bezocht waarbij ik 4 dagen achtereen ongeveer 5 uur in de bus heb gezeten.

De afstanden zijn hier natuurlijk ook groot (Nairobi-Watamu, waar ik afgelopen weekend was, is een afstand van bijna 450km) maar het verkeer is ook een bijzonder iets. Verwoede pogingen worden er ondernomen om de reisduur ook maar iets te verkorten. Te hard rijden uiteraard, maar ook links én rechts in halen, van een 2baansweg een 5baansweg maken en off road door de berm. Het lijkt allemaal niets uit te maken, het netto resultaat valt vaak nog negatief uit zelfs.

Altijd gebeuren er onvoorziene dingen onderweg. Hoewel, als ze altijd gebeuren zijn ze op een gegeven moment niet onvoorzien meer en kun je het zo goed als incalculeren. Ongevallen bijvoorbeeld, kun je donder op zeggen elke keer als je je in het verkeer begeeft te zullen zien. Matatu’s, de kleine minibusjes, die midden in de stad op de kop liggen of auto’s die half onder een vrachtwagen geschoven zijn, zorgen voor de nodige opstoppingen en de bijbehorende ramptoeristen. Wegwerkzaamheden is er ook zo een. Overal wordt aan de weg gewerkt, onder toeziend oog van de Chinezen uiteraard. Controles zorgen ook voor veel vertraging. Bij het instappen van de bus word je met een detector gecheckt, bagage open en met een half oog word je tas gescand. Onderweg kan de bus aan de kant van de weg gezet worden en wordt de boel binnenste buiten gedraaid, tot aan met spiegels onder het voertuig aan toe. Het moet een gevoel van veiligheid geven, hoewel het feit dat het überhaupt nodig is beangstigend is, maar het gebeurd met zo’n Franse slag (piepje-je mag doorlopen, piepje-je wordt extra fouilleert) dat het weinig vertrouwen inboezemt.

Maar de reden waarom ik afgelopen dinsdag 16uur in de bus heb gezeten, is een flesje water…..Een tegemoetkomende vrachtwagenchauffeur gooit een flesje water uit het raam en pats!, midden op onze voorruit. Bus aan de kant van de weg want het bewijsmateriaal moet gezocht worden (vindt het schuldige flesje maar eens tussen al het andere zwerfafval langs de kant van de weg!) en vervolgens moet de achtervolging ingezet worden om verhaal te halen bij de schuldige gooier. Daarna moet er in het eerstvolgende dorp rapport opgemaakt worden bij de politie en wordt de voorruit provisorisch geplakt.

Maar hoe erg is dit allemaal? Als je de weg de rug toekeert kijk je uit over een typisch Afrikaans landschap, met acacia’s en baobab bomen, met een ondergaande zon die in de verte achter de heuvels zakt en die de rood-oranje aarde een nog intensere gloed geeft.

Liefs, Fonda

• 03 December 2014 - 22:58

Mirjam:

:) Heerlijk herkenbaar, maar blijf vooral vertellen, want ik geniet er van!

• 04 December 2014 - 20:01

Jos:

Hoi Fonda,
    hoe vanzelfsprekend het allemaal loopt in Nederland,
    Mooi verhaal meid,
    groeten,
    jos

• 04 December 2014 - 20:08

Jos:

en natuurlijk van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan, mooi resultaat

• 05 December 2014 - 07:07

Lutske:

Geweldig een nieuwe baan Fonda. Ik hoorde het vorige week van je moeder. Van Harte Gefeliciteerd. Ben erg blij voor je.

• 06 December 2014 - 09:36

Lutske:

Fonda het is een genot om je verhalen te lezen. Geweldig wat doe je dat goed.