Sleur?! - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Sleur?! - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Sleur?!

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

03 Juli 2011 | Ethiopië, Gondar

Het wordt steeds moeilijker om iets te schrijven. Mijn leven hier wordt uiteraard steeds normaler, aan alles wat ik zie en meemaak raak ik gewend en mijn werk gaat ook gewoon zijn gangetje. Je zou haast kunnen zeggen dat de sleur er een beetje in raakt.

Behalve dat Koos een hele middag op het politiebureau van Gondar heeft doorgebracht met de mensen van Yenega Tesfa (een organisatie voor straatkinderen waar hij publiciteitswerk voor doet) omdat een illegale Soedanees aan straatkinderen beloofde ze een toekomst in Amerika te bieden.
Of dat we het ene afscheidfeestjes na het andere aflopen omdat een aantal forenji´s voorgoed naar huis terug keren.
Dat ik me 5 maanden helemaal prima gevoeld heb maar dat ik nu 3x in twee weken tijd niet ok geweest ben.
Dat als het hier onweert, wat nu dagelijks gebeurd, het zo tekeer gaat dat de hemel continue verlicht is en de donder je ineen doet krimpen. Met als gevolg dat er vaker geen stroom is dan wel en we gemiddeld 3x per week uit eten moeten. Of dat een halve wijk afbrand....
Dat we geregeld op de foto gevraagd worden met locals omdat het blijkbaar erg leuk is om met een blanke op de foto te staan, ook al ken je ze niet.
Dat we in de woonkamer annex slaapkamer van een collega haar afstuderen gevierd hebben met een uitgebreide lunch geserveerd met tella (lokaal bier) en een ander non-alcoholisch zelf gebrouwen drankje, terwijl de rest van de familie en vrienden allemaal buiten zaten (zie foto´s op https://picasaweb.google.com/109868384852740449876/20110703BanchySAfstudeerlunch#).
Dat Koos dikke vrienden is met een aantal straatverkopertjes en wij afnemers zijn geworden van hele zakken honingsnoepjes, in plaatst van de gebruikelijke aankoop van één of twee.
Of dat ik me voor de 3e x opgesloten heb ik de slaapkamer omdat de deurklink van de binnenkant weer eens kapot was. En alleen de schoonmaakster het geluk had dat het haar overkwam toen Koos thuis was.

Dus, omdat we hier niet zo heel veel meer beleven, gaan we volgend weekend op vakantie naar het zuiden. Twee weken geen blog maar hopelijk daarna weer genoeg inspiratie!

Fijne zomer!

Liefs, Fonda

  • 04 Juli 2011 - 08:54

    Janita:

    Hej fonda&koos...

    Nog even doorzetten en geniet dan van de wel verdiende vakantie!

    liefs

  • 04 Juli 2011 - 22:15

    Mirjam:

    Lieve Fon,
    De tussenpoos dat ik je mooie verhalen beantwoord worden steeds groter, maar niet omdat ik je vergeten ben hoor!
    Ik zal aan jullie denken op je reis naar het zuiden! Kan nu al bijna niet wachten op de verhalen over de grote verschillen in mensen, landschap en cultuur. Geniet er van saam! In gedachten reis ik mee. Liefs Mir

  • 18 Juli 2011 - 12:55

    Corry Van D.:

    Hoi Fonda,

    Bedankt voor het leuke kaartje dat je hebt gestuurd naar Ilm. en ik geniet van je reisverslagen. Mijn vakantie is vandaag begonnen en het regent hier de hele dag al. Morgen weg naar Frankrijk even lekker een eindje fietsen. Jullie een fijne vakantie gewenst en have a a safe journey.

    groetjes Corry

  • 28 Juli 2011 - 09:03

    Joeri:

    Dag Fonda,

    In juni zat ik ook voor mij derde keer in Ethiopië, de eerste twee keer waren geweldig, maar deze keer voelde ik me bij momenten zelfs een beetje depri!

    Ik dacht eerst ook om daar zoals jou voor enkele maanden vrijwilligers werk te doen, maar waarom zou je zo gek zijn om als Europeaan naar Ethiopië te trekken, terwijl 99% van de Ethiopiërs zo snel mogelijk uit hun land wegwillen? En je weet het waarschijnlijk al, maar pas op voor de mannen daar, ik ken in Gondar bijvoorbeeld een jonge en goed uitziende tour operator, die in het regenseizoen elke nacht naar de HIV-geïnfecteerde hoeren gaat, maar als hij de kans krijgt het ook regelmatig doet met zijn Europese klanten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fonda

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 98256

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 25 April 2012

Werken in Dushanbe, Tadzjikistan

05 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Werken in Gondar, Ethiopië

18 Januari 2014 - 30 November -0001

Werken in Nairobi, Kenia

Landen bezocht: