Dag van de Handicap - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Dag van de Handicap - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Dag van de Handicap

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

01 Januari 2012 | Ethiopië, Gondar

Begin december werd hier de Day of Disability gevierd. En zoals ik dat onderhand in Ethiopië gewend ben, word je dat een dag vantevoren per toeval gezegd, weet niemand wat het programma precies is en kan niemand je vertellen hoe laat je waar moet zijn. Het enige wat je weet is dat je aanwezigheid zeer op prijs gesteld wordt. En dat je geacht wordt het t-shirt met bijpassend petje te dragen. Ik als nuchtere, steenbokkige noorderling vind dat natuurlijk je reinste onzin en ben altijd weer verbaasd als ik mannen van middelbare leeftijd bij een landelijk congres over bijvoorbeeld Tuberculose and HIV/AIDS, allemaal massaal serieus met hun kartonnen petje op zie zitten. Maar val je als blanke al op, draag je dan ook nog eens je t-shirtje niet, dan val je helemaal uit de toom natuurlijk.
Dus met mijn shirt aan (pet vond ik echt te ver gaan) loop ik om 8uur ´s ochtends naar de universiteit. En lang leve de t-shirtjes, ik hoefde alleen de stroom aan mensen maar te volgen om op het sportveld aan te komen waar het allemaal zal gebeuren. Onder luid gezang en yellen schreeuwend lopen we in een optocht van oude, jonge, manke, kruipende en rolstoelrijdende mensen naar het sportveld. Blijkt dat ik het eerste evenement al gemist heb; een sponsor hardloopwedstrijd van 10km. Denk dat ik dat niet heel erg vind want om nou 10km lang mensen rondjes te zien rennen op een renbaan om 6uur ´s ochtends, is volgens mij niet heel spannend. Maar het ochtendprogramma daarentegen, georganiseerd door het CBR (community based rehabilitation) is ontzettend leuk. Na een uiteraard ellenlang durende speech van de president van de universiteit himself, nadat eerst de introductie al een kwartier duurde, worden er allemaal demonstraties gegeven. Een traditionele dansvoorstelling, een jongen zonder armen die showt dat hij met zijn voeten kan schrijven, een touwtrekwedstrijd waarbij het ene team blind is en de andere doof (met werkelijke Olympische Spelen deelnemers!), een taekwondo demonstratie van iemand met een geamputeerd been, een dansoptreden van een groepje dove kinderen waarbij we applaudisseren door met onze handen in de lucht te wapperen en een hardloopwedstrijd waarbij koppels gevormd zijn van mensen met en zonder handicap. Het enthousiasme van alle aanwezigen is hartverwarmend en ik ben dan ook zeer positief verrast dat er zoveel aandacht besteed wordt aan een dag als dit. En hoewel de situatie voor iemand met een handicap hier in Ethiopië zeer slecht is, dit zijn natuurlijk wel enorme stappen in de goede richting.
En toegegeven, het belachelijke kartonnen petje wat ik te idioot vond om te dragen, was toch wel heel aangenaam geweest in de brandende zon.

Zie https://picasaweb.google.com/109868384852740449876/20120101DagVanDeDisability# voor foto´s


En oh ja, melkan addis ahmed allemaal! Wat heel raar is in een land waar het helemaal geen nieuw jaar is.


Liefs , Fonda

  • 01 Januari 2012 - 17:58

    Hallo Fonda,:

    Fonda, mijn man en ik wensen jou een heel gelukkig en gezegend nieuwjaar.
    Ik hoop dat je nog een fijne tijd mag beleven in Ethiopië.
    Carolien ziet jou graag weer terug in Nederland.
    Een mooi verslag over de dag van gehandicapten. Verrassend.

    Groeten van Aske.

  • 01 Januari 2012 - 19:52

    Mirjam:

    Jij ook gelukkig Nieuwjaar! En nog iets bijzonders gedaan? Hoe gaat jullie Kerst eind deze week eruit zien? Ook vrije dag van werk dan?

    Thanks voor weer mooi verhaal!
    Eind komt nu wel hard dichterbij...

  • 02 Januari 2012 - 16:41

    Jos:

    vanuit Arnhem een heel mooi en gezond 2012 toegewenst. En heel veel succes natuurlijk in je werk
    Groeten en liefs,
    Jos, Irma, Tom, Marieke en Rick

  • 03 Januari 2012 - 18:41

    Roos En Peter:

    lieve Fonda
    we wensen je een heel gelukkig en gezond nieuwjaar!
    Bedankt voor al je interessante en leuke verslagen!
    liefs van Peter en Roos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fonda

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 98305

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 25 April 2012

Werken in Dushanbe, Tadzjikistan

05 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Werken in Gondar, Ethiopië

18 Januari 2014 - 30 November -0001

Werken in Nairobi, Kenia

Landen bezocht: