Wat ik zal missen na een geweldig jaar in Ethiopië - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Wat ik zal missen na een geweldig jaar in Ethiopië - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Wat ik zal missen na een geweldig jaar in Ethiopië

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

19 Januari 2012 | Nederland, Groningen

De overal aanwezige loslopende ezels, geiten en schapen. Maar niet de doorgereden honden en katten

De geuren van koffie, het kruidige eten en de eucalyptus bomen. Maar niet de weeïge kaasachtige lucht die sommige meesten mensen hebben

De rust en de schoonheid van de binnenplaatst in het guesthouse. Maar niet de bruiloften die daar wekelijks gehouden werden

De heuvel in en rondom Gondar. Maar niet het zweet als je op plaats van bestemming aangekomen bent

De injera met z´n heerlijke wat´s. Maar niet het gebrek aan variatie of het verplicht uit eten moeten wanneer er weer eens geen stroom is

De heerlijke zon en blauwe lucht. Maar niet de kolkende staten na een regenbui of de zinderende hitte

De lieve dames van het guesthouse. Maar niet de manager waar ik geregeld mee overhoop lag

De alledaagse beslommeringen. Maar niet de was met de hand te moeten doen

De vriendelijke en behulpzame mensen. Maar niet de ´give me one birr´, ´chocolat´ en ´where are you go´ of de vele handjes geven op een dag dat je er niet zoveel trek in hebt

Mijn mooie ruime en lichte huis met zonnig balkon met loungebed. Maar niet de kapotte deurklinken, wc en de lekke gootsteen

Alle vrolijke kinderen van het ziekenhuis. Maar niet de vreselijke brandwonden, de slechte hygiëne of het gebrek aan materialen

De koffie waarvan Ethiopië prijkt het ´uitgevonden te hebben. Maar niet de 4 scheppen suiker die er altijd in gaan

De spot goedkope gin. Maar niet dat je het haast moet drinken bij gebrek aan iets anders

De schitterende gekleurde vogeltjes. Maar niet de roofvogels of aasgieren die een dag na een feestje de resten opeten

De hartslag-beat in de traditionele muziek. Maar niet de kerk die de hele nacht doorgaat of de moskee op steenworp afstand om 4.30 ´s ochtends

Mijn lieve vriendjes en vriendinnetjes van Mother Theresa. Maar niet hun uitzichtloze bestaan

De mooie vluchten over schitterend landschap. Maar niet dat elke reis van de ene plaats naar de andere je een dag kost

Gondar als gezellig, mooie en vriendelijke stad. Maar niet het gebrek aan stroom, water of internet

Al mijn lieve collega´s en vrienden. Maar niet het continue verloop van mensen en het altijd maar Engels moeten praten

Mijn dagelijkse wandeling van en naar het werk. Maar niet het onderweg moeten aanzien van krakkemikkige paarden voor zwaar beladen karren


Al deze dingen zal ik moeten missen nu ik weer terug in Nederland ben. Ik wil iedereen ontzettend bedanken voor het lezen van mijn blog, voor alle lieve reacties, mailtjes, kaarten en pakketjes die ik heb gekregen. Het was een onvergetelijk jaar.

Liefs, Fonda

  • 19 Januari 2012 - 19:23

    Martine:

    Lieve Fonda,
    Welkom terug in Nederland! Ik schrok vandaag even toen ik akelig nieuws uit Etiopie hoorde... Fijn dat jij gezond en wel weer hier bent! Sterkte met acclimatiseren en ik zal je mooie verhalen zeker missen!!!
    Liefs Martine

  • 19 Januari 2012 - 19:27

    Wilma:

    Hoi Fonda,
    Het was ontzettend leuk om je zo te kunnen volgen, via je dagboek, echt geweldig !! Binnenkort zien we je hopelijk weer "live", op een IOF of elders, ook heel leuk.
    Tot dan, groetjes Wilma

  • 19 Januari 2012 - 19:56

    Jos En Irma:

    zal de verhalen missen, in ieder geval veel sterkte bij het acclimatiseren in Nederland en de omgekeerde cultuuurschok,
    gr. en liefs,
    Jos en Irma

  • 19 Januari 2012 - 23:29

    Mirjam:

    Thanks! Wat zal ik de verhalen missen... Zullen er nog weer nieuwe volgen?
    Heel veel sterkte en succes met acclimatiseren en hoop je regelmatig te zien ;) Je bent van harte welkom!
    xMirjam

  • 20 Januari 2012 - 09:01

    Gooyke@planet.nl:

    Hoi Fonda,
    Ik heb zeer genoten van je verslagen.
    Behalve onder de indruk zijn van het werk dat je hebt gedaan, ben ik zeer onder de indruk van je schrijfstijl: je weet het heel dichtbij te brengen op een luchtige en betrokken manier. Volgens mij kun je er met enige aanpassing zo een pakkend boekje van maken!
    Tot ziens, Gooyke

  • 20 Januari 2012 - 16:35

    Mirjam :

    He Fonda..
    En opeens ben je er weer.. volgens mij bijna eerder dan ik had gedacht!
    Bedankt voor het delen van een (minimaal) jaar lang prachtige verhalen vanuit een zo ander land!
    Tot gauw weer ziens!
    Mirjam

  • 21 Januari 2012 - 13:10

    Gwen:

    jippie je bent weer terug!!!!! hopenlijk tot gauw!
    ps ben straks ook wel benieuwd wat je van nederland hebt gemist en wat juist niet! haha

    xxgwen

  • 24 Januari 2012 - 12:04

    Janita:

    Welkom terug meid! Hopelijk tot snel!
    Liefs

  • 03 Februari 2012 - 09:28

    Alice:

    He Fonda,
    Ook ik heb genoten van al je verhalen. Fijn dat je weer gezond en wel weer terug bent in dit koude kikkerlandje.
    Groetjes,
    Alice

  • 14 Februari 2012 - 19:50

    Harriët Geerligs:

    Welkom terug in Nederland!! Kon je gelijk op de schaatsen ;o).
    Wat zal het een omschakeling zijn na een jaar vol van indrukken. Neem er maar ff rustig de tijd voor.

    Groetjes Harriët Geerligs (moeder van Bart, die vast ook al je verhalen graag zou willen horen ha ha!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fonda

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 98253

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 25 April 2012

Werken in Dushanbe, Tadzjikistan

05 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Werken in Gondar, Ethiopië

18 Januari 2014 - 30 November -0001

Werken in Nairobi, Kenia

Landen bezocht: