De Ethiopische equivalent van een tupperware party - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu De Ethiopische equivalent van een tupperware party - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

De Ethiopische equivalent van een tupperware party

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

01 Mei 2011 | Ethiopië, Gondar

Nog nooit heb ik deelgenomen aan een tupperware, Oriflame of sexspeeltjes avond. Maar hier in Ethiopië heb ik mijn eerste soort van party gehad!

Uit een audit in het ziekenhuis van Gondar is gebleken dat er in 2010 rond de 400 kinderen zijn opgenomen met zware ondervoeding. Armpjes zo dun als mijn duim, diep in hun kassen liggende oogjes, bolle buikjes en een trieste, lege blik….. Alle energie van deze kinderen gaat zitten in het overleven waardoor er niet veel overblijft voor de ontwikkeling. Het malnutrition project waar ik bij betrokken ben (project voor ondervoedde kinderen) richt zich juist op de ontwikkeling. Zowel motorisch, als cognitief, als op het gebied van de taal-spraakontwikkeling kunnen deze kinderen wel wat extra hulp gebruiken. Naast dat de kinderen de gebruikelijke behandeling krijgen voor hun ondervoeding en het bestrijden van ziekten die ze vaak opgelopen hebben door hun zwakke weerstand, wordt er ook aandacht besteed aan het stimuleren van de ontwikkeling. Het idee is dat er een speeltafel op de afdeling komt en dat alle kinderen een leeftijdsadequaat stimulerend speelgoedje mee naar huis krijgen op het moment dat ze ontslagen worden uit het ziekenhuis. Het verplegend personeel zal worden getraind in het belang van het stimuleren van de ontwikkeling en hoe dit te doen. Dit personeel moet het dan weer doorgeven aan de ouders van de kinderen. Het lijkt zo simpel maar spelen met je kind is hier niet heel erg voor de hand liggend.

Omdat we hier natuurlijk niet beschikken over een Intertoys, Bart Smit of Toy´s R Us, hebben we gistermiddag al onze creativiteit uit de kast getrokken tijdens onze toy-making-party. Met de opbrengst van een paar weken doppen van flesjes, lege jampotjes, wc-rollen en verpakking van instant soep sparen, aangevuld met wat dingen die we op de lokale markt gekocht hebben, zijn we aan het knutselen geslagen. En ik moet zeggen, het ging mijn verwachting te boven (niet alleen de productie maar ook mijn creativiteit, is toch niet echt mijn kwaliteit). Na een aantal uren zagen, knippen, plakken, lijmen en lachen, hebben we toch een redelijk assortiment aan speelgoed weten te maken. Zo hebben we van stukken karton met plaatjes uit het tijdschrift van Ethiopian Airlines puzzels, boekjes en memory gemaakt. Met verschillende grootte lege flessen hebben we stapelbekers gemaakt. Van een leeg blik poedermelk hebben we een vormenstoof gemaakt. Met staaldraad, stukjes bamboe en dopjes van frisdrank hebben we een mobiel gemaakt. Van een doos ´turkish delight´ met een lucifersdoosje, leeg blikje tomatenpuree en dopjes hebben we een insteekpuzzel gemaakt (zie foto). Van een lege fles gevuld met frisdrank dopjes en mooi beplakte lucifersdoosjes met een stuk staaldraad er doorheen hebben we een voorttrek-speelgoedje gemaakt. Van stukjes bamboe in een verknipte doos hebben we een hamertafeltje gemaakt (zie foto). Van lappen stof gevuld met watten hebben we een pop genaaid. En van een blikje tomatenpuree gevuld met dopjes geplakt aan een stukje bamboe hebben we rammellaars gemaakt. Nou, who needs Ficher Price niet waar?

De volgende stap is dat we met deze prototypen naar een NGO (hulporganisatie) gaan om te kijken of het mogelijk is om dit speelgoed door straatkinderen te laten maken en voor een zacht prijsje aan het ziekenhuis te verkopen. Zo hebben we twee vliegen in 1 klap: de straatkinderen hebben een leuk project om aan te werken en de kinderen in het ziekenhuis hebben speelgoed.

Het is staat allemaal nog in de kinderschoenen en het is uiteraard een pilot, maar we zijn zo enthousiast dat het haast niet mis kan gaan!

Liefs, Fonda


PS: Jos (sorry, heeft mijn moeder verklapt) en alle anderen voor wie dit niet helder was: door op deze link te klikken of door het in de adresbalk in internet te plakken, kunnen mijn foto´s die ik in Picasa geplaatst heb gezien worden. Sorry als dit niet duidelijk was!

https://picasaweb.google.com/109868384852740449876/20110430SpeelgoedMaken#

PS2: Lieve familie Perquin, Wil en Nathalie, ontzettend gefeliciteerd met jullie lintje! Zulke liefdevolle en betrokken ouders als jullie zijn, het verwonderd mij dat jullie niet eerder deze onderscheiding gekregen hebben. Het is jullie gegund!
(bij gebrek aan een privé e-mailadres moet het via deze weg maar jullie leveren zulk fantastische werk, dat mag de hele wereld weten!)

  • 01 Mei 2011 - 18:45

    Mirjam:

    Lieve Fon,
    Zo heerlijk mijn vaste moment op zondagavond: een verhaaltje van jou lezen. Wat super crea ben je geweest zeg! Het ziet er echt super uit! Ik heb trouwens nog wat gewoon xenos speelgoed (bellenblaas en kleurpotloden) liggen, wil en kan dat naar jou toe vliegen in een koffer?? Is nog over van mij tripje van vorig jaar.
    liefs Mir

  • 05 Mei 2011 - 19:40

    Martine:

    He Fonda, ik lees wel steeds die ongelovelijk leuke reisverslagen van je, maar heb eigenlijk nog nooit gereageerd... Maar wat kan jij goed schrijven zeg!!! Echt leuk om te lezen. Voelt net of ik er een beetje bij was... Jammer dat je er niet bij bent met de familiedag, maar je bent hier ontzettend goed bezig! Ik geniet van je verhalen en foto's, dus ga zo door meid! Hopelijk tot volgend jaar! Liefs je nichie Martine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fonda

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 98298

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 25 April 2012

Werken in Dushanbe, Tadzjikistan

05 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Werken in Gondar, Ethiopië

18 Januari 2014 - 30 November -0001

Werken in Nairobi, Kenia

Landen bezocht: