Wist je datjes - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Wist je datjes - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Wist je datjes

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

15 Mei 2011 | Ethiopië, Gondar

Wist je dat…..

..... ik een hele slechte juf ben als ik de titel van mijn weblog van vorige week verkeerd spel!

..... het niet aan de Afrikaanse mensen ligt dat de vliegen op hun gezicht gaan zitten maar dat het aan het soort vlieg ligt. Ben ik proefondervindelijk achter gekomen nu ik ook dagelijks de vliegen van mijn gezicht moet meppen

….. het nog vier nachtjes duurt voordat Koos hier is en hij drie maanden blijft!!!!

….. ik mijn oude route naar het werk niet meer kan lopen. Er was net een heel hekwerk naast het smalle paadje naar boven gezet en twee dagen later mochten we er niet meer langs. In plaats daarvan moeten we nu nog meer over het bouwterrein lopen. Ofwel door een modderstroom ofwel over een heel smal paadje vol met stukken hout, steen en ander afval vlak langs een diepe put. Heel logisch?!

….. dat ik nog steeds niet serieus ziek geweest ben en ik iedereen ga bekeren om geen vlees meer te eten

….. ik daarentegen wel wéér gevallen ben en ik mijn knie opgehaald heb. En dat mijn teennagel eraf is. Dat dan weer wel!

….. de studentenflats van het ziekenhuis geen afvoer lijken te hebben aangezien het water tijdens het tandenpoetsen vanaf de balkons naar beneden gespuugd wordt

.…. ik een paar meiden van de kinderafdeling in het ziekenhuis ´scoobydoo´ geleerd heb (armbandjes ed maken) en als dank daarvoor een heus eigengemaakt tasje voor mij telefoon gekregen heb

….. de enige drinkbare rode wijn net waterig rosé is maar dat een fles lokale gin maar €2,30 kost en heel prima smaakt

….. de lokale bevolking toch wel gewend zouden moeten zijn aan hun klimaat maar dat ze constant
klagen dat het zo warm is. En dat terwijl het niet eens zo heel warm is

….. ik alle vaccinaties heb die er zijn maar dat ik er bewust voor heb gekozen om me niet in te laten enten tegen tuberculose. Had niemand mij kunnen vertellend dat TB hier nog zo ontzettend veel voorkomt en dat de TB kliniek pal naast het gebouw van de fysiotherapie is?

….. de jongens die in het centrum rondhangen en alle buitenlanders aanspreken net toevallig de Ethiopiers zijn met makkelijke, westerse namen

….. het misschien overkomt alsof ik alleen maar hard aan het werk ben maar dat ik ook best af en toe recreëer (zie foto´s https://picasaweb.google.com/109868384852740449876/20110515Feestjes )

….. het overduidelijk is dat de vastenperiode over is aangezien er weer volop feestjes en bruiloften plaatst vinden in het guesthouse. Daar gaat onze rust….

….. je hier in het guesthouse precies weten wanneer er weer een bruiloft is omdat de geit die aan een boompje geknoopt stond, ineens stil is

….. je hier echt een unicum bent als je rookt. Appeltje eitje dus!

….. ik onderhand door de moskee en de keiharde christelijke muziek heen slaap maar evengoed altijd tussen 6.00 en 6.30 wakker ben

.…. er op de bouw van het ziekenhuis echt non-stop keihard gewerkt wordt, met name door de vrouwen. Zij verrichten zulk zwaar werk, onder zulke slechte omstandigheden, en dat allemaal in een lange rok en op teenslippertjes!

….. in het Amhaars de zinnen niet uit zoveel woorden bestaan maar de woorden daarentegen uit des te meer letter

….. dat er soms een opstopping op straat is wanneer er op de tv in het christelijke winkeltje een mis uitgezonden wordt

….. dat de gaten in het trottoir heel geschikt zijn om een dode hond of de overblijfselen van je geslachte dier in te dumpen

Liefs, Fonda

  • 15 Mei 2011 - 07:48

    Gertrud:

    Hallo Fonda, zo langzamerhand heb ik een slecht geweten. Ik lees altijd jouw leuke berichtjes, maar reageerd nooit, terwijl ik toch zo geniet van alles wat je te vertellen hebt. En ik denk dat ik het ook zo laat; ik blijf gewoon een stille lezer.
    groetjes Gertrud

  • 15 Mei 2011 - 09:14

    Afina:

    Haha, klinkt goed allemaal Fonda..
    Persoonlijk zou ik wel een beetje moeite met die geit aan de boom hebben. ALs je ze probeerd te redden heb je waarschijnlijk ruzie of niet?
    XXX

  • 15 Mei 2011 - 14:41

    Roelie:

    He Fonda,
    Leuk om de wist-je-datjes te lezen. Volgens mij is het wel een voordeel dat je geen vlees eet zo te horen. Als je al niet vegetarisch was, dan zou je het daar wel worden. We hebben gisteren nog even met Koos wat gedronken in de stad om zijn laatste weekend hier te vieren. Nog even en dan mag hij jou 3 maanden gaan plagen, haha. Alvast veel plezier!
    Liefs Roelie

  • 15 Mei 2011 - 21:50

    Mirjam:

    Hi Fonda,
    Weer heerlijk genoten van je verhaal.
    Hihi, Carlos klaagt ook aldoor steen en been aan de telefoon dat het zo warm is... snap jij dat nou? Voel me beetje schuldig dat ik nog steeds niet gemaild heb. En tja niets meer dan slappe excuses, dus die laat ik maar achterwege. Maar uh dat van die vliegen, komt dat toch niet omdat je je de laatste tijd niet meer goed gewassen hebt ;) grapje :) Heb wel even wat zeep aan Koos meegegeven, hahahaha. kus. Mir

  • 15 Mei 2011 - 21:51

    Mirjam:

    ps je verhalen op verzoek ondertussen ook dgg aan Linda en Gerda, die waren nieuwsgierig hoe het met je ging.

  • 16 Mei 2011 - 08:23

    Aske:

    Leuk hoor om van de ene wist je dat naar de andere te springen. Zo hoor je de wreemdste dingen.Carolien komt de weekenden thuis met een heel boekwerk in grote letters van jou verhaal. Ik moet het van haar dan uitgebreid lezen, en nog even bespreken wat ze niet begrijpt. Ze geniet ervan en ik ben blij dat ze dit in de woonvorm voor haar doen Ze gaat in juni een week met Iny en de woonvorm uit Deventer op vakantie naar Gran Canaria.
    Fonda, geniet van de tijd dat jou vriend komt ervaren hoe jij woont en leeft in dit land. Veel plezier samen. Groeten van Carolien en Aske

  • 16 Mei 2011 - 10:44

    Mariska:

    Hoi Fonda, leuk stukje, foto's zien er goed uit! En super dat Koos al zo snel is, lekker drie maanden samen genieten daar! Liefs uit Amersfoort van Mariska en een knuffeltje van Casper!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fonda

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 98312

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 25 April 2012

Werken in Dushanbe, Tadzjikistan

05 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Werken in Gondar, Ethiopië

18 Januari 2014 - 30 November -0001

Werken in Nairobi, Kenia

Landen bezocht: