Het vallen van de Dergen - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Het vallen van de Dergen - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Het vallen van de Dergen

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

29 Mei 2011 | Ethiopië, Gondar

Dit weekeinde is een van de belangrijkste weekeinden in de geschiedenis van Ethiopië.

In 1974 pleegden militairen een staatsgreep en installeerden zij een militaire raad, de Derg. Kolonel Mengistu, die toen aan de macht kwam, voerde een communistisch bewind en ontketende een "Rode Terreur" tegen alle tegenstanders van het regime, vol met onderdrukking en vervolgingen. De nu nog steeds populaire keizer Haile Selassie, werd vermoord.
Naast een oorlog met Somalië, heerste er in die tijd een burgeroorlog in Ethiopië en was het land in oorlog met Eritrea. Dit was ook de tijd van de wereldbekende hongersnood, die naast de oorzaak droogte, ook een zeer politiek karakter had. Miljoenen mensen stierven, terwijl er loodsen vol eten waren..... Op 28 mei 1991 werd de hoofdstad door de oppositie ingenomen en vluchtte Mengistu het land uit.

Gister precies 20 jaar geleden viel het Derg-regime en dat moet groots gevierd worden. Maar zoals ik dat onderhand al een beetje gewend ben; niemand kan je vertellen wat er precies gaat gebeuren en wanneer. Het is een van de belangrijkste momenten uit de Ethiopische geschiedenis, trots volk als de Ethiopiers zijn kunnen ze je dit allemaal haarfijn uitleggen, maar of, wat, wanneer en waar er festiviteiten zullen zijn, dat weet niemand.

Zo kwamen wij bijvoorbeeld donderdag op het werk en bleek iedereen ´vrij´ te hebben zodat we een bijeenkomst bij konden wonen. De hypothese waarom we die ochtend geen internet hadden was ook omdat de universiteit er voor wilde zorgen dat iedereen zou komen in plaats van op Facebook te zitten. En ´s middags stond de kruising in de buurt van het guesthouse vol met mensen, luisterend naar een man uit een speaker die ik niet kon verstaan en kijkend naar een podium die ik niet kon zien. Vrijdag onderweg naar het werk reden er vrachtwagens met open laadbakken vol met mannen langs, zwaaiend met de Ethiopische vlag en spandoeken. Mensen liepen met vlaggetjes en overal klonk muziek. Maar nog steeds kon niemand mij vertellen wat er gebeurde of nog ging gebeuren.

Met zulke pre-feestjes verwacht je heel wat van de dag zelf. Dus Koos en ik ´s gisterochtend naar het centrum, benieuwd naar de kleurrijke, muzikale feesten. Maar niets van dat alles…. Het enige wat we gezien hebben is een volleybalwedstrijd en in de namiddag schalde er ergens een man door luidsprekers. That was it...
Wij hebben onze zaterdag dus maar gevierd met het struinen over de markt, het boeken van een trekking in de Simien Mountains, het bezoeken van een kerk, het genieten van het uitzicht over Gondar tijdens het eten en het kijken naar de finale van de Champions League.

Liefs, Fonda

• 29 Mei 2011 - 13:03

Roelie:

Hallo Koos en Fonda,
    Hopelijk genieten jullie een beetje. Het is vast fijn om elkaar weer te zien. Koos, ik heb je mail gelezen, dus ben een btje op de hoogte van wat je daar gaat doen. Fonda, wel interessant dat je een stukje geschiedenis vertelt. Jammer dat jullie geen kleurrijke, muzikale feesten hebben meegemaakt, maar zo te horen hebben jullie er toch nog een leuke dag van gemaakt.
    Groetjes Roelie

• 29 Mei 2011 - 20:31

Mirjam:

Vooral die finale van de Champions League!! Haha geweldig... heb je genoten? Hoe verbroederend (of niet) Carlos keek in Angola, ik (een beetje noodgedwongen, zat op terras waar tv aan stond, hoe daar kwam...?) in Portugal, mijn vader op de bank in Assen en jullie in Gondar en dan nog de rest van al die andere miljoenen in de wereld voor dat ene vierkante kastje met rennende, zwetende mannen :)

Groet uit hotel waar op achtergrond `I just call` uit de synthesizer komt en grijze duiven staan te walsen.... ik ga gauw naar mijn kamer :)

ps wanneer gaan jullie aan de wandel? En hoelang, hoog, ver?
    liefs Mir

• 05 Juni 2011 - 09:47

Henk Willemsen:

he fonda, da's toevallig, of eigenlijk ook niet, ik zag je in de rij staan van waarbenjenu schrijvers in ethiopie. Ik heb contact gehad met Koos. Ik werl als pm voor HI in Addis. Plan is om 24 juni naar Gondar te gaan. Wie weet....

• 05 Juni 2011 - 12:58

Carolien:

gaat op vakantie naar canarya.

iny en carolien vliguig

zwemmen en boot wandeellen

dolfynen

hotel slapen 9 mensen gezellig

kus van carolien

• 10 Juni 2011 - 08:03

AnneMinke En Cevar.:

Hallo Fonda! Wat leuk om even door je reisveralagen te bladeren! Ik hoop dat alles wat goed verloopt in Gondar en ook in het ziekenhuis. Kan je me even up To date stellen over alle ups en downs van het ziekenhuis, we zijn Razend benieuwd. Zou je snel wat van je kunnen laten horen? Mijn mail is; cevar12593@hotmail.com daar mag je een bericht terug op plaatsen! Groetjes,

Anneminke en Cevar

• 04 September 2011 - 07:32

Carolien:

singel mensen werken carolien carting koffie en thee borduren

groet van carolien