Het dierenrijk - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Het dierenrijk - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Het dierenrijk

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

08 Augustus 2011 | Ethiopië, Gondar

Ik denk dat de meeste mensen weinig beeld hebben bij Ethiopië, maar denkend aan een Afrikaans land, is het eerste wat in je opkomt toch het dierenrijk. Ethiopië mist dan misschien drie van de impostante Big 5, en de twee die wel aanwezig zijn, de leeuw en luipaard, zijn er nog maar in zeer kleine getale, maar desalniettemin zijn er genoeg andere indrukwekkende dieren.

De safari in Nechisar National Park stond er natuurlijk bol van de dieren. Zebra´s, apen, wilde zwijnen en antilopen, maar ook minder bekende dieren als de koedoe met zijn enorme horens en de kleine, schuchtere dik-dik. Met een bootje hebben we over Lake Chamo gevaren tussen 6 meter lange krokodillen en kuddes nijlpaarden, met een hardnekkige tseetsee vlieg die ons vergezelde (mogelijk nog de gevaarlijkste van de drie!). De crocodile farm hebben we aan ons voorbij laten gaan. Als al gezegd wordt dat we best een klein krokodilletje uit het water mogen vissen om mee naar huis te nemen, werken we liever niet mee aan het fokken van krokodillen die uiteindelijk als riem of tas in het Midden Oosten belanden.

Apen waren er te over. Zo zaten we een keer wat te drinken aan het meer van Awassa. Deze plek hadden we speciaal uitgezocht omdat, naast het uitzicht, het ook een hangplek voor apen schijnt te zijn. De waarschuwing om op onze tas te letten namen we dus serieus toen de eerste aap zich aandiende. Maar deze aap was niet in onze tas geïnteresseerd…. Doelgericht komt hij op ons tafeltje af, pakt Koos zijn cola, leegt het flesje op de grond en likt het vervolgens op. Verbaasd kijken wij toe hoe dit op minder dan een meter bij ons vandaan gebeurt. Als de aap uitgedronken is klimt hij de boom en gaat recht boven ons zitten. We kijken toe en maken ons zorgen of wij daar nog wel veilig zijn, of de cola niet op een of ander zijn lichaam weer gaat verlaten. Maar dat waren niet de sappen die uiteindelijk op Koos zouden belanden. Zich tegoed doend aan de vijgen die daar hangen, verliest de aap stukjes afgekauwde vijg, en kwijlt dat recht op Koos zijn hoofd!

In Harar hebben we misschien wel de meest rare dingen qua dieren meegemaakt. Na een slapeloze nacht als gevolg van ug rond zoemende muggen en het gebrek aan een klamboe, zijn we tot een drastische maatregel over gegaan en hebben we een bus roach killer gekocht (onmisbare kakkerlakverdelger wat voor elk ongedierte geschikt is). Waren we er zelf bijna in gestikt, geen enkele mug zou dat kunnen overleven.´s Avonds bij terugkomst kwamen we erachter dat het waarschijnlijk juist de kakkerlak uit de krochten des kamers tevoorschijn haalt want hadden we er voor de spraybeurt geen gezien, ´s avonds wemelde het ervan. En ze leefden ook nog…. Maar het hoogtepunt was toch wel de hyena’s. Als oude traditie in Harar, worden elke avond de hyena´s die buiten de stad leven gevoerd. Ze worden bij naam aangeroepen, uitgenodigd om de stad in te komen. Bij het schijnsel van koplampen zie je ze tussen de huizen door aankomen en halt houden bij de ´hyena-man´, met zijn mand vol met rauw vlees. Maar traditie of niet, tegenwoordig wordt er wel een showtje van gemaakt. Koos zijn aandeel in de opvoering: stokje in je mond en daar een hyena een lap vlees vanaf laten happen!

Het laatste noemenswaardige beest dat we hebben gezien is de maraboe, een hele lelijke aasetende ooievaarachtige vogel. Op de vismarkt in Awassa stonden ze in grote groepen, samen met pelikanen en nog wat andere vogels, wachtend op de overblijfselen van de schoongemaakte vis die net binnengebracht was. Zich niks aantrekkend van de mensen, wandelen ze rustig rond en pikken een oogje of wat ingewanden die overal in het zand verspreid liggen. Waar de maraboe op dit moment ook veel te vinden is, is in het zuidoosten van Ethiopië. Niet dat ze daar vis hebben, maar karkassen van uitgedroogd vee te over. Door de droogte sterft heel veel vee, waardoor de nomadische volkeren die daar wonen nu serieuze problemen hebben om in hun voedsel te voorzien. In het vluchtelingenkamp Dabaab (Kenia), met een ´vast´ inwonersaantal van over de 200.000, komen nu dagelijks zo rond de 2000 mensen binnen…. (met name uit Somalie)

Ik krijg van heel veel mensen de vraag of wij ook iets merken van die droogte. Voor ons hier in noorden is het heel lastig voor te stellen dat er zoveel ellende is in het zuiden. Hier kijken wel alleen maar aan tegen laaghangende wolken die de bergen om Gondar heen doen verdwijnen, veranderen de straten in wildwaterbanen en ontstaat van een klein stroompje binnen een mum van tijd een serieuze rivier die buiten zijn oevers treed. Het enige wat wij hier merken, is dat het ziekenhuis geen nieuwe, of onvoldoende, voedingssupplementen voor de ondervoedde kinderen krijgt. Dat gaat nu allemaal richten het zuiden…..

Liefs, Fonda

• 08 Augustus 2011 - 19:24

Mirjam:

Hi Lieve Fon,

Heerlijk weer een verhaaltje. Dit keer weer iets herkenbaarder omdat de meeste dieren in heel Afrika voorkomen. Kan je reactie op de tsee tsee voorstellen, hoewel de Afrikanen die ik gesproken heb nijlpaarden toch wel als een van de gevaarlijkste dieren beschouwen. Gevaarlijker dan een leeuw of luipaard. Wat een lelijke beesten he die maraboe's :)
    Goed dat je iets over de droogte vertelde, want was inderdaad iets wat ik me aldoor afvroeg.
    Verblijf van Koos loopt nu zeker op zijn eind?
    Tot gauw!

liefs Mirjam

• 09 Augustus 2011 - 15:34

Marita En Adrie:

Jouw reisverslagen lezen wij als een mooi boek. Geweldig om de avonturen van jullie zo te volgen.
    Heel veel plezier!
    Liefs en groeten van ons.

• 10 Augustus 2011 - 11:24

Danielle:

Hoi Fonda,
    Ik dacht ik zal ook eens een keer reageren op jouw reisverhalen. Wat kun jij alles toch mooi en met humor beschrijven. Ik zie het allemaal voor me zoals jij het beschrijft. Erg leuk en nog veel plezier. Ik heb geen idee wanneer je terug bent, maar ik zie je vanzelf wel weer ergens, denk ik.

• 11 Augustus 2011 - 17:14

Martine:

Weer helemaal leuk je verhaal te lezen! Lukte me trouwens niet je foto's te bekijken... Heel veel sterkte zo met het vertrek van Koos... Zal inderdaad wel even moeilijk zijn na zo'n tijd samen reizen! Heel veel plezier alvast als je weer even hier bent! Hoop tegen die tijd gestopt met regen... Liefs Martine

• 14 Augustus 2011 - 09:40

Hoi Fonda:

Ik was een tijd off line en ik was de site kwijt met jouw mooie verhalen. Vandaag regent het. Dus ideaal om jouw ervaringen te lezen. Persoonlijk heb ik liever andere vakantie ervaringen, maar ik vind het wel leuk om te lezen wat jij allemaal meemaakt. Nederland is trouwens ook niet meer zo veilig, qua dieren. de kans op tekenbeten wordt steeds groter. JA. Ik heb het niet zo met onvoorspelbare dieren. Daarentegen geniet ik wel van natuurschoon. dit jaar zijn wij naar Plitvici meren geweest in kroatie. adembenemend. en geen last van wilde dieren.
    gr. Jurrien