Anders ben je niet in Ethiopië geweest! - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Anders ben je niet in Ethiopië geweest! - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Anders ben je niet in Ethiopië geweest!

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

21 Augustus 2011 | Ethiopië, Gondar

Koos is onderhand alweer een week thuis en een zinnetje wat wij hier veelvuldig gebruikte was: ´als je dit-en-dit niet gedaan hebt, ben je ook niet in Ethiopië geweest´. Natuurlijk zijn de grote dingen zoals steden, dieren en mensen bezoeken voor de hand liggend, dus het ging ons voornamelijk om de kleine ervaringen. Een kleine greep daaruit:

´Als je niet in een enorme regenbui rondgelopen hebt, ben je ook niet in Ethiopië geweest´. Het regenseizoen loopt op zijn einde, te merken aan dat het niet meer hele dagen grauw en grijs is maar dat het nu tussen de buien door weer lekker zonnig is. Maar dat was tot vorige week nog wel anders. Bestond het regenseizoen in de eerste weken hoofdzakelijk uit ramen-trillende-onweer, de laatste weken was het meer van straten-veranderen-in-kolkende-(modder)rivieren-regen.

´Als je geen tej gedronken hebt, ben je ook niet in Ethiopië geweest´. Tej is een koninklijk alcoholisch honingdrankje wat lokaal gebrouwen wordt. Niet zo populair als bier of araki, maar wel typisch Ethiopisch. Dus wij in de laatste week dat Koos hier was op zoek naar een tej-bet. Niet rijkelijke bezaaid dus uiteindelijk kwamen we terecht bij een klein kraampje. Traditie getrouw wordt het uit een soort scheikundig flesje gedronken onder het genot van gezellige gesprekken. Alleen wel een beetje jammer dat we aan het eind forenji prijzen moesten betalen. Gelukkig waren ze dan wel zo eerlijk om daar openlijk voor uit te komen….

´Als je niet in een traditionele bar gedanst hebt, ben je ook niet in Ethiopië geweest´. De Ethiopische muziek is erg ritmisch en heeft een soort van hartslag-beat erin. Heel opzwepend en uitnodigend. Hoewel, wij als blanken slaan al snel een flater op de dansvloer. Heupen en bovenlichaam worden stil gehouden en de schouders gaan in een vliegensvlug tempo alle kanten op. Koos wilde hij zich er nog wel aan wagen maar heup-mens als ik ben, bewonder ik het wel vanaf de zijkant.

´Als je geen qat gekauwd hebt, ben je ook niet in Ethiopië geweest´. Hoewel qat uiteraard ook in Nederland te verkrijgen is, is het hier volkomen legaal en doet iedereen het. Dus toen wij twee vrienden op bezoek hadden die we tijdens onze vakantie naar het zuiden ontmoet hadden, besloten we geen biertjes te gaan drinken maar om wat qat in te slaan. Over het effect kan ik weinig zeggen, naast pijnlijke kaken van het continue kauwen en je wangen vol hebben, heb ik niets gemerkt.

We kunnen in ieder geval nu wel mooi zeggen dat we dit allemaal gedaan hebben!

Liefs, Fonda

PS: met nog niet al mijn vakantiedagen opgebruikt, ga ik er weer even tussenuit. Twee zondagen laat ik verstek gaan voor een vakantie in mijn andere eigen land :-D

• 21 Augustus 2011 - 10:06

Mirjam:

Hi lieve Fon,
    Super dat je straks heel eventjes hier bent! Gek ook wel.
    Koos heeft wel echt 3 maanden met overdosis aan cultuur meegekregen he :)
    Kan ie beetje wennen in ons landje? En jij kun je wennen om weer alleen in je huis te zijn? En blijven er nog uitjes over voor als ik beslis om op bezoek te komen? Krijg je nog ander bezoek? dag, liefs Mirjam

• 22 Augustus 2011 - 10:14

Koos:

Haha leuk en zo zijn er nog vele dingen toch :). Ik ben wat aan het wennen, maar de ergste shocks zijn wel weer voorbij. Maar die shocks en het bewustzijn heb je wel nodig. Als je dat niet hebt, kun je natuurlijk niet zeggen dat je in Ethiopië bent geweest ;). Tot snel liefje

(k)

• 04 September 2011 - 07:38

Carolien:

hallo fonda carolien leuk fitness veel doven mensn draak werken breien singel

• 04 September 2011 - 16:52

Carolien:

hallo fonda carolien naar devender by iny haarbroer naar voorbrug logeren zaterdag naar denhaag meusem kyken zondag weewr terug naar devender na ouder carolien naar sneek eendag vry maandag groeten van carolien