Het Westen vs. Ethiopie - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Het Westen vs. Ethiopie - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Het Westen vs. Ethiopie

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

05 November 2011 | Ethiopië, Gondar

Ethiopië is een derde wereld land, een ontwikkelingsland waar mensen hele andere normen en waarden hebben, waar dingen slecht geregeld zijn en corruptie de boventoon voert. Het Westen is waar de beschaving is, waar de mensen hard werken en alles op rolletjes loopt. Het tegenovergestelde heb ik de afgelopen maanden mogen ervaren.

In juni ben ik begonnen om me aan te melden voor de opleiding Public Health aan een universiteit in Londen. Website die niet werkt, informatie wat niet klopt, reactie op mail wat weken op zich laat wachten, en als er dan reactie komt is het van weer een nieuw persoon van weer een andere afdeling. En dan kun je half oktober eindelijk beginnen. Toegezonden boeken die je niet nodig hebt terwijl je ander materiaal mist, in een tweede poging word je een CD toegestuurd die je al hebt en noodzakelijke documenten die wegens auteursrechten nog steeds niet beschikbaar zijn.

Er gaan veel dingen raar in Ethiopië maar zo gek heb ik het hier nog niet meegemaakt!

Afgelopen maand heb ik voor het eerst meegemaakt dat mijn salaris niet overgemaakt is. Ga dus naar de finance office van de universiteit waar ik maandelijks mijn handtekening moet zeggen en laat daar mijn bankboekje zien: “Kijk, er is niets overgemaakt”. Een mevrouw wordt er bij geroepen en zij pakt de lijst van de voorgaande maand erbij. Er staat iets onleesbaars bij mijn naam gekrabbeld en ik word vriendelijk verzocht even plaatst te nemen. Vijf minuten later word ik geroepen. Ik moet een papiertje ondertekenen en daar kan ik mee naar de meneer om de hoek, die mij contant mijn geld uitbetaald. Hoppa, in 15 minuten geregeld!

Ik was voorbereid om bij tijd en wijlen gefrustreerd te zijn maar ik had niet kunnen bedenken dat mijn grootste frustratie in een jaar Ethiopië de London School of Hygiene en Tropical Medicine zou zijn. Een hele geruststelling, heerlijk die vooroordelen! :)

Liefs, Fonda

  • 05 November 2011 - 21:43

    Koos:

    haha wat loopt dat allemaal toch heerlijk klote liefje. Gelukkig heb je, je salaris wel direct :)

    Kus

  • 06 November 2011 - 18:04

    Rosalie Oostra:

    Ik heb je blog helemaal gelezen nu Janny, Peter en m'n zus Natascha bij jou in Ethiopië zijn. Geweldig om te lezen, wat een super ervaring. Je kunt zeker trots zijn. Breng een boek uit zou ik zeggen, deze verhalen en mooie foto's zijn zeldzaam.
    Veel plezier daar groetjes rosalie

  • 07 November 2011 - 16:44

    Annie :

    Hallo Fonda,
    Ik ben een collega van je moeder en heb alles een beetje gelezen, je maakt van alles mee. Ik was benieuwd naar je site. Ik wens je heel veel plezier samen met je moeder, broer en schoonzus.

  • 07 November 2011 - 21:46

    Rina:

    Hallo Fonda, Gezellig weer een nieuwsbrief van jou. Volgende week verwachten we er wel een van je moeder hoor, over de reis en de eerste week in Ethiopië Voor jou is het bijzondere er al wat af, maar voor je Familie is alles nieuw, Ethiopië is nou niet een land waar je zo maar naar toe gaat op vakantie Zij zijn niet in Ethiopië geweest ,"" als ze geen tej hebben gedronken en geen qat hebben gekauwd"""Geniet met z'n allen
    Groetjes Rina

  • 08 November 2011 - 12:00

    Mariska:

    Hi Fonda, wat leuk, zijn Janny, Peter en Natascha daar nu. lekker van genieten! En wat lees ik nou, ga je na Ethiopië nog een tijdje naar Londen?? Hoe lang blijf je daar dan?

  • 14 November 2011 - 22:41

    Mirjam:

    Ik ben zo benieuwd!!
    Nog even en dan mag ik zelf ruiken, zien, voelen, horen, wachten, blij zijn, ergeren, verbazen, verwonderen, ...
    Zie je gauw!

  • 25 November 2011 - 14:32

    Hallo Fonda:

    zaterdag 19 november 2boer 2schoonzus 2kinderen veel bezoek by grot beerstraat kado drinken
    wok resaurand
    groeten van carolien ubbens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fonda

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 98313

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 25 April 2012

Werken in Dushanbe, Tadzjikistan

05 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Werken in Gondar, Ethiopië

18 Januari 2014 - 30 November -0001

Werken in Nairobi, Kenia

Landen bezocht: