Een week uit het dagboek van. Deel 1 - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Een week uit het dagboek van. Deel 1 - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Een week uit het dagboek van. Deel 1

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

11 December 2011 | Ethiopië, Gondar

Zondag 4 december

Oeh, zwaar hoofd…..de rekening van een paar hijsje van de sjisha (waterpijp) na meer dan een dik jaar niet meer roken. Heb gisteravond met Simon en Judith (buren) en habesja collega´s van Simon waterpijp gerookt in een vaag, obscuur tentje wat met alle kussen op de grond en een tv in een groot wandmeubel meer weg had van iemands woonkamer dan een openbare gelegenheid. Wat misschien ook wel zo was aangezien waterpijp roken, ook al is het appeltabak, hier niet geheel legaal is. Tot mijn verbazing zijn en meer vrouwen dan mannen aanwezig, hangend op de kussens, waar tussen de takjes van de quat en de schillen van de pinda´s de kakkerlakken lopen.
Voel er niet veel voor om al uit bed te gaan dus met een kop thee ik pak mijn laptop erbij en begin aan een nieuwe film. Keuze uit bijna 400…. het wordt Biutiful. Na een half uurtje word ik toch rusteloos en ga uit bed. Heb mezelf voorgenomen een aantal onderwerpen van statistiek dit weekeinde afgerond te hebben dus ik begin meteen maar.
Rond 12.00 krijg ik een smsje van Judy, een guesthousegenoot en de enige mede VSO-ster hier in Gondar. “Coffee?”. Dus pyjama uit, kleren aan en naar beneden voor koffie. Zie dat zij haar haar bijgeknipt heeft en als blijkt dat ze dat zelf gedaan heeft, vraag ik of ze de mijne ook wil doen. Mijn dode droge bosje wat nu bijna een jaar niet meer geknipt is kan wel een beurtje gebruiken. Tot onze grote verbazing (en ergernis) zien we dat er vanmiddag weer een bruiloft plaats gaat vinden op onze binnenplaats. Raar, hadden we niet verwacht in de zoveelste vastenperiode die Ethiopië kent. Tsja, wat is een feestje als je geen vlees mag eten?! Halverwege de middag loop ik weer naar Judy. Ze helpt me met de laatste grammaticale puntjes op de ´i´ van mijn guideline over onderzoek en behandeling bij kinderen met cerebrale parese die ik geschreven heb. Zelfs binnen kunnen we elkaar door de monotone elektronische muziek van de bruiloft haast niet meer verstaan.
Later ´s middags heb ik een skype date (bellen via het internet) met Alfons en voor de verandering kunnen we zowaar een gesprek voeren zonder dat de verbinding elke keer uitvalt, er veel vertraging is of stemmen vervormd worden. Waarachtig! Ga weer verder met de studie en warm dan de left-over van gister op: rijst met ui, pompoen, wortel en rode biet. Dat is dan ook meteen het hele arsenaal aan groente wat Gondar rijk is. Gooi er een blikje tonijn doorheen want Mirjam heeft mij de ´schijf van 5´ weer even onder de neus gedrukt. s´ Avonds niet veel bijzonders gedaan. Geprobeerd het statistiek programma Stata aan de praat te krijgen (en niet gelukt), mailtjes geschreven om morgen vanaf het werk te versturen en het tweede halve uur van Biutiful gekeken.

Tot morgen,

Liefs, Fonda

  • 11 December 2011 - 17:37

    Mirjam:

    Mmm je kiest wel erg zware kost uit voor een zondagochtend film.... Neemt niet weg dat het een prachtige film is, maar niet erg vrolijk.

    Leuk dat we elkaar dingen kunnen leren, ik eet namelijk wat meer andere groenten, rozijnen en linzen dan voorheen. Wat fijn te horen dat er nog stukje schijf van 5 is blijven hangen. Goed dat je zo nu en dan wat proteïnen binnenkrijgt. Ook heel goed voor je haar ;|)

    Wel heel benieuwd of er echt een stuk af is!? Of alleen de puntjes. Heb je Judy nog gevraagd naar email adres zodat ik haar foto kan mailen?

    Ik luister naar King's Choir Christmas Carols en ga nu kijken of mijn draadjesvlees gelukt is.... En daarna verder met plakboek Ethiopie.
    Jij succes met statistiek!
    xMirjam

  • 11 December 2011 - 18:48

    Martha Halstein:

    Dag Fonda, Eindelijk een reactie van ons. Bedankt voor al je mooie verhalen en foto"s. We volgen je op de voet. Gisteren was je moeder hier en hebben alle vakantiefoto"s en films gezien. We wensen je nog heel veel succes. groet Martha en Johan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fonda

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 98305

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 25 April 2012

Werken in Dushanbe, Tadzjikistan

05 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Werken in Gondar, Ethiopië

18 Januari 2014 - 30 November -0001

Werken in Nairobi, Kenia

Landen bezocht: