Een bruiloft op z´n Afrikaans - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Een bruiloft op z´n Afrikaans - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Een bruiloft op z´n Afrikaans

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

19 Februari 2014 | Kenia, Nairobi

Nog geen 3 weken in Kenia en ik heb al een bruiloft meegemaakt! Hoewel, meegemaakt…..

Een collega van ANDY gaf op zaterdag 8 februari zijn bruiloftfeest, in de tuin van het huis van zijn ouders, even buiten Nairobi. Op de uitnodigingskaart stond dat het ´s ochtends zou beginnen en dat het zo na de lunch, rond een uur of 16.00, weer afgelopen zou zijn. Voor mij op zich bijzondere tijden om een feest te houden maar in een land waar de meeste mensen afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en waar je veiligheid na zonsondergang niet gegarandeerd is, is dat hier redelijk logisch.

Met alle collega´s hadden we om 9.30 in de binnenstad afgesproken om vanuit daar met elkaar verder te gaan. Er wordt mij toegefluisterd dat als er gezegd wordt om 9.30 aanwezig te zijn ik ook wel om 10.30 aan kan komen, aangezien ik een mzungu ben, een blanke, en me dus wel aan de tijd hou. Maar als ik dan een smsje krijg waarin uitdrukkelijk gezegd wordt op tijd te komen, durf ik dat toch niet aan. Dom dom dom; de laatste collega komt doodleuk om 11.15 aanzetten! Kom er achter dat er ook Afrikanen zijn die dit onbeschoft gedrag vinden en we maken ons al zorgen of we überhaupt nog wel wat van de bruiloft mee gaan maken. Ondanks dat er maar een relatief kleine groep is die zich een auto kan veroorloven staat het verkeer in downtown Nairobi toch altijd volledig vast, waarbij het grootste deel van de automerken Toyota, Mercedes en BMW is. Hier duren de momenten dat je daadwerkelijk rijdt over het algemeen net zo lang als dat je stilstaat, intussen de heerlijk zwarte rookpluimen van de uitlaatgassen inhalerend.

Maar nog voor de lunch, rond 13.00, komen we aan het een dorpje in Masai-land. Vergeleken met Nairobi voelt het aan als de middle of nowhere en ik zie mijn eerste echte Masai-man, in zijn rood geblokte omslagdoek en uitgerekte oorlellen. De tuin is schitterend versierd maar van het bruidspaar is geen spoor te bekennen. We nemen plaatst en wachten…. Mijn Hollandse maag begint zo rond het middaguur meestal al te knorren en ik moet er nogal aan wennen dat lunchtijd hier vaak pas om 14.00 is, dus ik ben positief verrast als mijn collega´s beginnen te klagen dat ze toch ook wel trek krijgen. Maar we wachten geduldig….
Om 15.00 wordt er verteld dat het bruidspaar onderweg is maar dat ze in de file staan. Samenwonen wonen voor het huwelijk is hier een bijzonder iets. Er bestaat zoiets als ´come we stay´ wat inhoudt dat als je langer dan 6 maanden met iemand van het andere geslacht een woning deelt, je soort van automatisch getrouwd bent. Evengoed doet iedereen het. Over of Raphael en zijn Nancy een huis deelden gaan tegenstrijdige verhalen rond, maar op de ochtend van het feest is hij in ieder geval van zijn ouderlijk huis naar zijn bruid´s huis gereden om haar op te halen. En dat is in een dorpje aan de andere kant van Nairobi... Het extra verkeer in verband met een voetbalwedstrijd én de regen die losbarst, dragen niet echt bij aan een spoedige terugkeer. Sinds de dag voor de bruiloft is het begonnen met regenen en sindsdien heeft het met grote regelmaat geregend. Van mijn moeder, die mij van alle weetjes op de hoogte houdt, had ik al doorgekregen dat er voor dat weekend regen verwacht werd, maar diezelfde bron had mij ook verteld dat het regenseizoen pas in april zou beginnen. Helaas blijkt dus anders; wel iets vroeger dan gebruikelijk is, is nu toch echt het regenseizoen begonnen.
Om 16.00 krijgen we de update dat het bruidspaar er met een paar minuten zal zijn maar dat we, omdat we toch al een tijdje zitten te wachten, alvast met de lunch mogen beginnen. En gelukkig maar wat die paar minuten blijken ´Afrikaanse´ minuten te zijn. Om 17.15 komt dan eindelijk de auto met de bruidegom aangereden. Met muziek en dansende vrouwen wordt mijn collega onthaald en moet hij naar het huis om te controleren of alles daar veilig is, voordat hij zijn bruid op kan halen. Deze zit in een andere auto te wachten. Volgens de traditie mag ze niet te gemakkelijk overstag gaan, moet ze hard to get spelen, dus wacht ze nog een tijdje in de auto, terwijl de bruidegom met de vrouwen er omheen dansen. Het duurt wel erg lang voordat ze uitstapt en wat blijkt, haar moeder zit in een andere auto, die nog onderweg is, en zij is degene die de deur voor haar dochter open moet doen! Dus we wachten nog even…. Een half uur later komt moeders dan toch aan en kan de bruid eindelijk uitstappen. Ook zij gaat dansend richting de tuin, plagend aarzelend af en toe een paar pasjes terug makend. Alles wat ik dan nog meemaak van het feest is welgeteld 30 minuten. Er wordt een praatje gehouden, Raphael en zijn nieuwbakken vrouw zeggen hun geloften nogmaals op, een nichtje zingt een stukje van Alicia Keys en dan volgt er nog een lange speech over de symboliek van de taart. Op weg naar ons busje graaien we nog een stuk taart mee, en dat was dan mijn Keniaanse bruiloft.

Ik zal hier voorlopig nog wel niet trouwen aangezien geen enkele schoonmoeder mij goed genoeg voor haar zoon zal vinden zolang ik niet staand met rechte rug de was kan doen.

http://flic.kr/s/aHsjSFwNjH (er zit ook een filmpje bij)

Liefs, Fonda

  • 19 Februari 2014 - 07:22

    Afina :

    Jeetje fon, wat een slopende dag moet dat geweest zijn. In het vervolg de tijd toch maar iets ruimer nemen! Heel veel succes, en be save! X

  • 19 Februari 2014 - 08:03

    Hanny Abels:

    Leuk om weer van je Afrikaanse verhalen te kunnen genieten!
    Veel succes verder in Nairobi !
    Hanny

  • 19 Februari 2014 - 09:12

    Lutske:

    Jeetje o zo anders, als hier in Nederland geregeld. Hier iedereen nerveus dat alles maar goed mag gaan. Moet tot op de minuut geregeld zijn hier. Leuk om dit te lezen.

  • 19 Februari 2014 - 19:00

    Mirjam:

    Ha wat een heerlijk verhaal weer Fonda, ik had ze gemist! Keep in touch dear! X Mir

  • 19 Februari 2014 - 19:37

    Margreet:

    hi-hi, en dan ben je ook nog zo'n stipte "noordeling'! In het vervolg maar op z'n Nederlands, broodjes en koffie mee voor onderweg! Hoop dat je nog leuke foto's van de Masai hebt kunnen maken? Bedankt voor je verhaal, enjoy, liefs van mij.

  • 21 Februari 2014 - 10:17

    Jos Uit Arnhem:

    Hoi lieve Fonda,
    wat een heerlijk verhaal, leuk geschreven. Ik geloof dat het gemiddelde bruidspaar in nederland door de stress van de klok etc. meestal niet al te veel meekrijgt van het feest, maar dat lijkt daar toch echt anders te liggen. Don't worry, be happy.
    Ga lekker genieten en ik kijk weer graag uit naar een volgend aflevering.
    Groeten,
    Jos

  • 23 Februari 2014 - 20:48

    Annemarie:

    Heerlijk Fonda, wat weer leuk geschreven. Volop genieten en ook zo herkenbaar...
    Wacht nog maar even met trouwen hoor... :)
    Er waren andere afspraken gemaakt toch met je afscheidsfeestje!
    Geniet volop verder en ik wacht op een volgend verhaal...

    Trouwens, de link kan ik niet openen.. Ligt dat aan mij?

  • 25 Februari 2014 - 05:16

    Hans Hesseling:

    Wat is dat nou? Als ik was doe ik dat altijd staand met rechte rug...
    Drama he, dat verkeer... Zulke onmogelijke verstoppingen. Dat je moeder de deur van de auto moet openmaken, heeft dat nog een wortel in de oude Masai-traditie? Heel verwarrend, die duidelijk veranderde wereld, en dan de spanning tussen het maar laten gebeuren zoals je vindt dat het moet aan de ene kant, en het er beter omheen plannen aan de andere kant... Oei, ik klink zelf geloof ik verwarrend. Veel succes weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fonda

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 938
Totaal aantal bezoekers 98405

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 25 April 2012

Werken in Dushanbe, Tadzjikistan

05 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Werken in Gondar, Ethiopië

18 Januari 2014 - 30 November -0001

Werken in Nairobi, Kenia

Landen bezocht: