En ik heb weer ingepakt! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu En ik heb weer ingepakt! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

En ik heb weer ingepakt!

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

29 Februari 2012 | Nederland, Groningen

Daar zit ik dan, heb mijn tas weer gepakt en klaar voor vertrek. Aangezien ik pas per 1 mei in Nederland hoef te beginnen met werken, heb ik besloten mij eerst ergens anders nog nuttig te maken. Dus morgen stap ik in het vliegtuig naar….. Tadzjikistan!

Het islamitische Tadzjikistan is een voormalige Sovjetrepubliek in Midden-Azië. Het wordt omsloten door China, Afghanistan, Kirgizië en Oezbekistan. In 1991 is Tadzjikistan onafhankelijk geworden van Rusland en na een burgeroorlog van 5 jaar is in 1997 eindelijk de vrede ondertekend. Op dit moment is Tadzjikistan het armste land van de voormalige Sovjet-Unie, en een van de armste landen ter wereld. Volgens het ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties leeft in Tadzjikistan 44,4% van de bevolking onder de armoedegrens. Tadzjikistan is een zeer bergachtig land, dat voor de helft op een hoogte van meer dan 3000 meter ligt. Het Pamir gebergte wordt niet voor niets ´het dak van de wereld´ genoemd met menig piek van boven de 7000meter!

Helaas is dat niet waar ik zal zijn, ik zal mijn tijd tot eind april doorbrengen in Dushanbe, de hoofdstad. Deze stad van nog geen 100 jaar oud kent een inwonerstal van rond de 700.000. Ik zal daar gaan werken voor Stichting Sviatoslav (http://www.sviatoslav.com/index.php?id=54). Dit is een Friese organisatie die hulp biedt aan een internaat voor gehandicapte kinderen en die studieflats opgericht heeft waar gehandicapte kinderen onderwijs kunnen volgen. Mijn taak zal liggen op het onderzoeken en behandelen van deze kinderen, de indicatiestelling voor operatie of hulpmiddelen, en het opleiden van lokaal personeel tot oefentherapeuten.

Met 18 meter aan veters en 30 meter tape (verzoekjes van Marianne, mijn lieve vriendin die ook voor deze stichting in Tadzjikistan geweest is), een pot pindakaas en satésaus (verzoekjes van Marcel, een Nederlandse jongen die in Tadzjikistan woont en voor de stichting werkt), en een kruik (voor mijn eigen noodzaak) ben ik er helemaal klaar voor!

Liefs, Fonda

  • 29 Februari 2012 - 16:18

    Annemarie:

    Toppie wereldreiziger! Veel plezier!!

    Kus

  • 29 Februari 2012 - 16:20

    Alice:

    He Fonda,
    Weer een nieuwe uitdaging, klinkt weer super leuk, maar minder warm.
    Dan horen we al je nieuwe verhalen weer op de familie dag?!
    Veel succes.
    Je nichie

  • 29 Februari 2012 - 16:25

    Petra Lageman:

    Hoi Fonds,

    Wil je succes wensen met je nieuwe uitdaging, zie je in mei terug maar zal je verslag weer regelmatig lezen. Gr. Je collega.

  • 29 Februari 2012 - 16:26

    Koos:

    Succes maar wereldreiziger :). Alles dus toch goed gekomen om morgen te vertrekken? Gelukkig maar voor jou :)

  • 29 Februari 2012 - 16:50

    Yvonne:

    Alleen al met het schrijven van Tadzjikistan moet 10x opletten. Succes meissie en goeie reis x

  • 29 Februari 2012 - 18:26

    Jos :

    het zal op veel fronten helemaal anders zijn dan je vorige stek maar volgens mij niet minder interessant. Mooie reis en mooi doel,
    veel plezier en succes

  • 29 Februari 2012 - 18:26

    Gooyke@planet.nl:

    Wat een verrassing! Hopenlijk is het daar niet te koud. Goede reis en Daswiedania!
    Gooyke

  • 29 Februari 2012 - 18:26

    Marjan Z.:

    Fonda,
    Héél veel succes in Tadzjikistan.

  • 29 Februari 2012 - 18:46

    Danielle:

    Super goed en leuk dat je dit weer gaat doen. Jeroen en ik zijn trouwe kijkers van 3opreis en dit land is op het moment in de picture bij dat programma.
    We wensen je heel veel succes daar.
    Groetjes Jeroen en Danielle

  • 29 Februari 2012 - 19:32

    Marieke Schlepers :

    Heel veel plezier!!! Wel voorzichtig doen hè! Liefs Marieke

  • 04 Maart 2012 - 17:34

    Corry Van Dongen:

    Hoi Fonda, Zag ik je net en ben je al weer weg. Niet te volgen. Maar gelijk heb je .. nog meer avontuur en goede werken.

    Zet um op!

    Corry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fonda

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 98250

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 25 April 2012

Werken in Dushanbe, Tadzjikistan

05 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Werken in Gondar, Ethiopië

18 Januari 2014 - 30 November -0001

Werken in Nairobi, Kenia

Landen bezocht: