Geel is de kleur - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu Geel is de kleur - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

Geel is de kleur

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

25 September 2011 | Ethiopië, Gondar

Heel Gondar is geel, geel van de bloemen. De heuvels rondom Gondar zijn geel, alle grasveldjes en bermen zijn geel en op de tafeltjes prijken vaasjes met gele bloemetje. Zelfs ik heb een glas met gele bloemetjes op de tafel gezet! Het regenseizoen is bijna voorbij en Ethiopië moet nu gaan bloeien. Het mooist schijnt het te zijn in oktober en november wanneer de bloemenpracht in zijn volle wasdom is. Maar dan is dit geel weer verdwenen, dit blijft maar een maand.

Als er zoveel geel is, valt geel ineens veel meer op. Zo zie je ineens mensen met gele kleding lopen, zie je dat het enige fruit dat er is geel is en hebben mijn favoriete drankjes, St George bier en lokale gin met tonic, een geel etiket (verder drink ik over het algemeen alleen maar water en thee, voordat er verkeerde conclusies getrokken worden). Maar wat nog meer geel is en wat je overal ziet, zijn gele jerrycans. Een aantal maanden geleden was er een tekort aan olie, olie om in te bakken. Het was nagenoeg niet te krijgen en als het er ergens wel al was, stonden de mensen in lange rijen om hun lege, gele, jerrycan te vullen. Maar die tijd lijkt voorbij. Mijn buurmeisjes die eerst een kledingwinkeltje hadden, hebben de kleding verruild voor de verkoop van olie. Dat zou lucratiever zijn. In hun winkeltjes staan nu rijen aan grote gele jerrycans met olie, liggen ze buiten uitgestald en hangen de lege cans aan een paal. Aangezien deze jerrycans multifunctioneel zijn kom je ze overal tegen. Ze worden gebuikt om bij waterputten water in te halen en doorgezaagd fungeren ze als bloembakken en of hebben de kinderen er een sleetje van gemaakt.

Dus als je niet van geel houdt, is Gondar op dit moment niet the place te be!

Liefs, Fonda

• 25 September 2011 - 11:39

Koos:

Haha prachtig liefje. Wou dat ik erbij was. En niet alleen om de bloemen ;)

Kus

• 25 September 2011 - 17:59

Mamsie Janny:

Geel is nou niet echt mijn kleur, maar de natuur ziet er wel heel mooi uit nu.

Liefs van mij.

• 26 September 2011 - 07:20

Mariska:

Leuk stukje, ben dol op geel!!

• 26 September 2011 - 08:25

Marjan:

Zelfs deze site is geel ;)

• 01 Oktober 2011 - 16:51

Hallo Fonda :

carolien naar devender logeren by iny op vrydag gezilleg zaterdag samen naar de stad en markt winkel groeten van carolien ubbens

• 04 Oktober 2011 - 21:55

Mirjam:

Bleh, geel minst mooie kleur die er is, wat kan ik verwachten eind november? is er dan nog kleur over ... of alles uitgebloeid?