De toerist - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu De toerist - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Fonda Ruiter - WaarBenJij.nu

De toerist

Door: Fonda

Blijf op de hoogte en volg Fonda

20 Maart 2011 | Ethiopië, Gondar

Vorig weekeinde heb ik voor het eerst sinds mijn aankomst de toerist uitgehangen. Ok, in Addis Ababa hebben we een stadstour gehad maar omdat het regende, de ramen beslagen waren en we dus niets konden zien, tel ik dat niet mee.

In een beshjash (fonetisch, de Ethiopische tuktuk), zijn Kate en ik naar het Falasha dorpje Wolleka geweest. Falasha´s zijn de Ethiopische Joden die hier ooit in grote getale leefden. Tegenwoordig is het overgrote deel terug in Israel, wat goed te zien was aan het dorpje, wat niet veel meer dan 15 huisjes telde. Ook het pottenbakken waar ze ooit zo bekend om waren, is niet meer als weleer.
Het ´handwerk´ wat ze nu maken wordt je bij het uitstappen van de tuktuk opdringerig in je gezicht geduwd en omringd door verkoopsters(jes) word je gevraagd of je naar de synagoge wilt. Dus in de zwerm probeer je een paar passen voorwaarts te zetten, ondertussen continue ´nee´ zeggend, je wilt niets kopen. Althans, nog nu niet en al helemaal niet zo!
Het enige wat de synagoge van de andere modder-vermengend-met-koeienpoep-huisjes onderscheidt zijn de Davidsterren die er op geschilderd zijn. Dus na 10 minuten het dorpje ingelopen te zijn, de synagoge gezien te hebben, konden we alweer rechtsomkeer maken, dat was alles. Maar om even Gondar uit zijn en het landschap er omheen te zien was het tripje meer dan waard. En ook was leuk om even in een authentiek, op toeristen ingesteld dorpje, te kijken, hoewel ik niet denk dat hier dagelijks busladingen komen. En ik ben een traditioneel koffiekannetje en een mandje rijker!

Zondag was dag 2 van ons toeristisch weekeinde, toen zijn we naar een hotel/restaurant op de top van een heuvel rondom Gondar geweest om te genieten van het uitzicht en de ondergaande zon. Helaas ging het flink regenen in de namiddag en was het weer dus niet denderend, maar toen wij boven waren was het droog en piepte het zonnetje af en toe door het wolkendek heen. Maar wolken of niet, het uitzicht was schitterend! Het kasteel van Gondar, de Universiteit en het ziekenhuis, alles konden we lokaliseren. En natuurlijk de heuvels rondom, fantastisch!
Weer terugkomen in de stad was nog even lastig. Aangezien we wisten dat er boven geen taxi´s oid waren hadden we het telefoonnummer gevraagd van de tuktuk chauffeur die ons gebracht had. Maar na drie kwartier gewacht te hebben besloten we toch maar in te gaan op het aanbod van de jongen van het toeristenwinkeltje waar we schuilden om warm te blijven, om zijn contact te bellen. Kate had het ook ineens op haar heupen omdat ze zich bedacht dat ze mogelijk een pan met water op het fornuis had laten staan. De pan was droog gekookt zonder verdere schade en ons huis was heerlijk warm! Erg welkom na de regen en kou!

Nou, om het ellenlange verhaal van vorige week een beetje goed te maken, hou ik het vandaag kort.
Wel wat toeristische foto´s!

Oh, rest mij nog wel te zeggen dat sinds gister de zon eindelijk weer terug is! Gaan we toch voor ´Land van 10 maanden zon´!

Liefs, Fonda

• 20 Maart 2011 - 18:00

Koos:

Helaas liefje,

ik zie onder je mooie foto (waar het zeker zonnig was ;) ) dat het morgen 23 graden is en grote grijze wolken met veel druppeltjes (misschien staat de reactie er nu twee keer, maar de eerste heer vergat ik mijn naam erbij te zetten :$.

Dikke kus

• 20 Maart 2011 - 20:51

Mirjam:

Hej Lieve Fon,
    Wel handig hoor dat je gewoon altijd op zondag een verhaaltje doet, wel ook beetje risicovol, want raak er aan gewend, dus nu moet je het blijven volhouden ;)
    Vond je foto's van het uitzicht geweldig. Vandaag gelezen over de stammen in Omo-Vallei. Daarmee vergeleken was het gedrag van je lokale bevolking nog uitermate vriendelijk.... Las dat ze daar in het zuiden als je geen foto's maakt en dus betaald!! ze met stenen naar je gaan gooien... Als je die kant uit gaat, dus maar eerst nog bruiner worden en zonder camera, nog wat stamtaal leren, misschien dat je dan vriendelijker behandeld wordt.
    Ik ga het nog even kopiëren en dan sturen. Nee, nog steeds geen post gestuurd. Heb je al iets ontvangen? Werkt je postbus?
    Liefs Mirjam

• 21 Maart 2011 - 11:49

Mariska:

Leuk verhaal, mooie foto's! Hier begint het ook eindelijk lente te worden!

Veel plezier daar nog, tot horens!

PS: afgelopen weekend is Janny hier met Trudy en Didy op bezoek geweest, was erg leuk!